Aantal fraudegevallen in betalingsverkeer toegenomen

26 april 2018 | Door redactie

De Nederlandsche Bank heeft aangegeven dat het totaalbedrag aan binnenlands betalingsverkeer is toegenomen van € 5 biljoen in 2016 naar € 6,5 biljoen in 2017. In dat licht is een schadebedrag door betaalfraude van € 12,9 miljoen in 2017 niet schokkend. Toch is het voor het eerst in lange tijd dat het totaalbedrag aan betaalfraude is gestegen.

In totaal is in 2017 voor € 2,7 miljoen meer gefraudeerd dan in het jaar ervoor. De grootste schadepost vormde pinpasfraude. Maar ook  fraude met automatische incasso’s (tools) en overschrijvingskaarten scoorde hoog (€ 1,3 miljoen), al is dankzij het oprollen van een bende deze schadevorm in de tweede helft van 2017 beduidend afgenomen. Voor online betaalmethoden (tool) is het belangrijk dat organisaties ze veilig aanbieden. Organisaties en particulieren moeten ook alert blijven op phishing: de valse mails zijn steeds moeilijker van de echte te onderscheiden en geven crimnelen toegang. Dit zorgde in 2017 voor € 1,2 miljoen schade en is een stijgende trend, aldus de Nederlandse vereniging van banken en de Betaalvereniging. Mkb-bedrijven vormen hierbij een belangrijk jachtterrein.  

Nieuwe betaalopties veiliger, nieuwe fraudeopties woekeren

Nieuwe betaalmethoden lijken tot dusver de fraudedans te ontspringen. Over fraude met contactloos betalen zijn bijvoorbeeld geen meldingen gedaan, terwijl steeds meer betalingen op deze manier gedaan worden. Ook banken experimenteren steeds meer met deze betaalvorm. Een nieuwere vorm van fraude is CEO-fraude. Daarbij ontvangt een medewerker op de financiële administratie een e-mail, zogenaamd van een hooggeplaatste, om een fors bedrag over te maken naar een buitenlandse rekening. Het advocatenkantoor dat ter verificatie kan worden gecontacteerd, zit ook in het complot. Ook helpdeskfraude, waarbij een nep-IT’er opbelt om ‘problemen’ aan een computer te herstellen en zich vervolgens tegoed doet aan gegevens en bedrijfsgevoelige informatie doorspeelt, komt steeds vaker voor. De overheid en het bedrijfsleven blijven zich dan ook inspannen om fraude tegen te gaan. Zo ondertekende een combinatie van overheid en bedrijven een convenant om helpdeskfraude effectief te bestrijden. Vanuit de bankensector nemen ABN AMRO, ING, Rabobank en de Volksbank deel. Deze partijen willen technische en financiële maatregelen treffen om het fraudeurs moeilijker te maken. Werkgeversorganisatie VNO-NCW pleitte onlangs zelfs voor een nationaal frauderegister.