Actie tegen ongewenst telecomcontract

Het zogenoemde 'slamming' in de telecombranche wordt wettelijk aan banden gelegd. Bij slamming worden de aansluitingen van veelal kleinere organisaties overgenomen door een ander telecombedrijf, zonder dat die organisaties dat zelf willen.

24 april 2017 | Door redactie

Het kabinet wilde eerst inzetten op zelfregulering in de branche, maar dat leverde tot nu toe geen resultaat op. Daarom zet demissionair minister Kamp van Economische Zaken andere stappen. Hij past de beleidsregels voor het meenemen van telefoonnummers (nummerportabiliteit) aan, schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer (pdf).

Aantonen dat klant bewust is overgestapt

Als een telecomaanbieder gerede twijfel heeft of het contract door de nieuwe aanbieder wel rechtsgeldig is beëindigd, mag hij straks de nieuwe aanbieder daarop aanspreken. De nieuwe aanbieder moet dan aantonen dat de klant de overstap bewust en goed geïnformeerd heeft gemaakt. Lukt dat niet, dan kan waakhond Autoriteit Consument en Markt (ACM) oordelen dat de overstap niet rechtsgeldig is.
ACM en ondernemersvereniging MKB-Nederland waarschuwden eerder al voor slamming. Voor zo’n ongewenste overstap kan een simpel ‘ja’ aan de telefoon al genoeg zijn, aldus de organisaties. ACM en MKB-Nederland drongen erop aan om een handtekening verplicht te stellen voor zakelijke klanten die overstappen van telecomcontract. Zonder krabbel zou de overstap dan sowieso ongeldig zijn. Voor consumenten is dit al langer zo geregeld. Kamp kiest dus nu voor een andere weg.

Bijlagen bij dit bericht

Voorkom acquisitiefraude
E-learning | VideoCollege 19 minuten