Forse schade door fraude in eerste zes weken van 2022

28 februari 2022 | Door redactie

In de eerste zes weken van dit jaar is bij de Fraudehelpdesk, het landelijk meldpunt voor oplichting, al voor ruim € 10,5 miljoen aan schade gemeld. Een jaar eerder was dit in dezelfde periode nog € 3 miljoen. De hoofdoorzaak is misbruik van de naam van een onderneming. Denk aan CEO-fraude en bankhelpdeskfraude.

Bij bankhelpdeskfraude krijgen slachtoffers een telefoontje van een ‘bankmedewerker’. Volgens deze fraudeur is er sprake een digitale bedreiging of fraude. Het slachtoffer wordt verzocht om geld over te maken naar een bepaald rekeningnummer: een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Ook wordt wel eens naar inloggegevens gevraagd. Soms is de fraudeur ook op de hoogte van het banksaldo en de laatste transacties van de slachtoffer. Is dit het geval, dan heeft de fraudeur mogelijk al toegang kunnen krijgen tot de desbetreffende bankrekening, bijvoorbeeld door phishing via een nep-betaallink.

Contact opnemen met de bank

Een bank zal klanten nooit via telefoon, sms of e-mail benaderen met de vraag om geld over te boeken of inloggegevens of de pincode te delen. Een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’ bestaat ook niet, aldus de Fraudehelpdesk. Denkt de bank dat fraudeurs toegang hebben tot een bankrekening van een klant, dan zal de bank zelf de rekening blokkeren en vervolgens contact opnemen met het slachtoffer. Bij twijfel kan een klant zelf contact opnemen met de bank, via het bekende telefoonnummer op de website.

CEO-fraude voorkomen

Bij CEO-fraude doet een fraudeur zich voor als een Chief Executive Officer (CEO) of directeur van een organisatie en vraagt een werknemer van de financiële afdeling om snel een groot bedrag over te maken naar een bepaalde bankrekening. Vaak wordt bij CEO-fraude een werknemer onder druk gezet om snel te handelen. Bij twijfel is het aan te raden om de desbetreffende CEO of directeur te bellen op het telefoonnummer dat bekend is binnen de organisatie. Een manier om CEO-fraude te voorkomen is het vier-ogenprincipe: betalingen moeten dan door minimaal twee werknemers worden bekeken voordat deze worden voldaan.