Fraude op afdeling door gebrekkige controle

Voor u als manager is fraude op de werkvloer een heet hangijzer. U verdenkt uw medewerkers liever niet van deze praktijken, maar moet er toch op anticiperen. Frauderende medewerkers zijn gemiddeld tussen de 36 en 45 jaar en langer dan zes jaar in dienst, zo blijkt uit internationaal onderzoek van KPMG. Hoe kunt u fraude voorkomen?

13 november 2013 | Door redactie

Voor het onderzoek naar fraude werden bijna 600 fraudegevallen die tussen 2011 en 2013 waren gepleegd onder de loep genomen. Naast de leeftijd en de lengte van het dienstverband van de fraudeurs, viel op dat zij in 30% van de gevallen deel uitmaken van het management van de organisatie en in 70% van de gevallen samenwerken met anderen. Volgens KPMG zijn het vooral de gebrekkige interne controles binnen organisaties die fraude mogelijk maken.

Fraude op uw afdeling voorkomen

Om fraude op de werkvloer tegen te gaan, is allereerst een goed personeelsbeleid vereist. Het screenen van nieuwe medewerkers, duidelijke functieomschrijvingen en regelmatige functieroulatie verkleinen de mogelijkheden voor fraudeurs. Realiseer u dat de gelegenheid de dief maakt. Zorg er daarom voor dat er altijd meerdere medewerkers deelnemen aan een werkproces. Stel daarnaast een gedragscode op en laat deze ondertekenen door uw medewerkers. Ook het uitvoeren van controles is van belang. Denk hierbij aan het zorgvuldig nagaan van de declaraties en de gewerkte uren van uw medewerkers.