Fraudehelpdesk wijst op signalen rond voorschotfraude

27 november 2017 | Door redactie

Organisaties kunnen te maken krijgen met verschillende vormen van fraude. Fraudehelpdesk.nl heeft een aantal signalen benoemd die organisaties helpen om voorschotfraude te herkennen. Bij voorschotfraude krijgt iemand iets waardevols aangeboden dat hij nooit ontvangt, maar hij moet daarvoor wel eerst een voorschot betalen.

Voorschotfraude, ook wel bekend onder de naam advance fee-fraude of Nigeriaanse fraude, is een vorm van internetfraude waarbij de afzender van een e-mail een financiële vergoeding (tool) in het vooruitzicht stelt in ruil voor financiële hulp. Vaak zijn deze mailtjes gesteld in slecht Nederlands. Daarnaast kunnen organisaties mails waarin wordt aangezet tot deze voorschotfraude herkennen aan:

  • een alinea in de e-mail over een groot financieel vooruitzicht;
  • de ondertekening van de e-mail met een imponerende functie van de afzender;
  • de mededeling dat uw organisatie eerst moet betalen voordat u het voorgeschotelde vooruitzicht in ontvangst kunt nemen
  • de nadruk op de vertrouwelijkheid van alle informatie in de e-mail;
  • de strakke deadline die genoemd wordt in de e-mail.

Meest voorkomende soorten voorschotfraude

Op Fraudehelpdesk.nl staan de meest voorkomende vormen van fraude opgesomd, waaronder: chequefraude (transactie met overwaarde), erfenis- voorschotfraude, investeringen, aanbod van leningen, loterijfraude, (vormen van) marktplaatsfraude, misbruik van rekeningen, vacaturefraude en woning-/kamerhuur voorschotfraude.