Fraudeurs melden spookfacturen telefonisch

Fraudeurs hebben een nieuwe manier gevonden om organisaties op te lichten. Ze benaderen organisaties telefonisch met de mededeling dat facturen in het vervolg een andere lay-out en rekeningnummer hebben. Hierbij maken ze gebruik van een vals telefoonnummer (ook wel spoofing genoemd) om de kans dat ze gepakt worden, te verkleinen. Omdat het lijkt te gaan om een mededeling van een bestaande relatie, valt het binnen de meeste organisaties pas laat op dat de vernieuwde factuur in feite een spookfactuur is.

30 april 2015 | Door redactie

Oplichters gaan steeds geraffineerder te werk. Nu hebben ze een nieuwe manier gevonden om spookfacturen betaald te krijgen. De fraudeurs bellen organisaties zogenaamd uit naam van een klant of leverancier met de mededeling dat de volgende facturen een nieuwe lay-out en een ander rekeningnummer hebben.
Om de pakkans te verkleinen, gebruiken de fraudeurs valse telefoonnummers (spoofing). Ze kunnen er echter ook voor zorgen dat de nummerherkenning het telefoonnummer van de bestaande relatie weergeeft. Omdat ook dit lijkt te bevestigen dat het daadwerkelijk om de bestaande relatie gaat, betalen veel organisaties de spookfacturen. Vaak komen ze er pas achter dat ze zijn opgelicht als de eigenlijke bestaande klant of relatie aan de bel trekt omdat zijn facturen niet betaald worden. Het factuurbedrag is immers overgemaakt naar het rekeningnummer van de oplichters.

Voorkom dat uw organisatie de dupe wordt van fraudeurs

Attendeer uw medewerkers er dus op dat zij niet alleen alert moeten zijn op spookfacturen maar ook op de telefonische benadering van de fraudeurs. Laat uw medewerkers de opgegeven banknummers extra goed controleren voordat ze tot  betaling overgaan, om te voorkomen dat ook uw organisatie de dupe wordt van de fraudeurs. Ook kunt u met uw medewerkers afspreken dat zij na een telefoontje van een bestaande klant, de klant  terugbellen om te controleren of hij daadwerkelijk gebeld heeft en dat het rekeningnummer inderdaad gewijzigd is. Maak uw medewerkers duidelijk dat zij in ieder geval niet langer kunnen vertrouwen op de nummerherkenning.