Gegevensfraude is de nieuwe bedrijfsfraude

Fraude op werk met geld en goederen komt steeds vaker. Maar gegevensfraude is op dit moment de snelst groeiende vorm van fraude. Het gaat met name om het lekken van bedrijfsgevoelige informatie wat leidt tot financiële en imagoschade.

2 maart 2015 | Door redactie

Hoffmann Bedrijfsrecherche presenteert de trends en cijfers op het gebied van fraude in Statistiek 2015. Uit het onderzoek blijkt dat fraude steeds vaker voorkomt. Vooral binnen organisaties met 100 werknemers gaan werknemers steeds vaker over de schreef. De meest voorkomende soort fraude is gegevensfraude (3% in 2013 en 11% in 2014).

De vijf vormen van gegevensfraude

Er zijn vijf soorten gegevensfraude die het vaakst voorkomen:

  1. Een werknemer steelt klantgegevens of strategische kennis (voor het opstarten van een  concurrerend bedrijf).
  2. Een externe steelt bedrijfsgevoelige informatie, zoals klantgegevens.
  3. Een werknemer stuurt valse facturen.
  4. Een werknemer dient onjuiste declaraties in.
  5. Een werknemer handelt in strijd met het concurrentiebeding in zijn arbeidsovereenkomst.

Opvallend is dat het steeds vaker hoogopgeleide werknemers (8% in 2013 en 12% in 2014) en steeds minder vaak laagopgeleiden (18% in 2013 en 9% in 2014) zijn die fraude plegen. Deze verschuiving is te zien in alle soorten fraude, of het nu gaat om diefstal of gegevensfraude. De reden dat werknemers fraude plegen is deels te wijten aan het feit dat ze er de gelegenheid toe hebben en deels een gevolg van financiële problemen. 

Bijlagen bij dit bericht

Voorkom acquisitiefraude
E-learning | VideoCollege 19 minuten