Grootbanken bieden slachtoffers van spoofing coulance

De vier grootbanken in Nederland – ABN Amro, ING, Rabobank en SNS Bank – hebben afspraken gemaakt met het ministerie van Financiën om slachtoffers van spoofing te helpen. Daarbij heeft een fraudeur de identiteit van een bank aangenomen om zo nietsvermoedende slachtoffers geld afhandig te maken.

26 januari 2021 | Door redactie

Bij spoofing wordt tijdelijk een valse identiteit aangenomen door het vervalsen van kenmerken. Denk bijvoorbeeld aan e-mail, een website, een IP-adres en een telefoonnummer. Als een slachtoffer misbruik van de naam en het nummer van de bank aantoonbaar kan maken en aangifte doet, zullen de vier grootbanken de slachtoffers vergoeden.

Misbruik van vertrouwen in de bank

Banken hebben besloten om de schade bij spoofing uit coulance te vergoeden, omdat er misbruik wordt gemaakt van het vertrouwen van de klanten in hun bank. Voordat de bank tot coulance overgaat, wordt de situatie nog wel individueel beoordeeld.

Waakzaamheid van klanten

De eigen waakzaamheid van klanten van de bank blijft van belang bij het terugdringen van fraude. Zij moeten wat de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) betreft ook hun eigen verantwoordelijkheid nemen en waakzaam zijn als zij worden gebeld door de bank. Vraagt de beller om iets te betalen of om een bankpas of pincode te geven, dan is er sprake van fraude. Het advies in dat geval is om op te hangen en vervolgens meteen de eigen bank te bellen via het officiële telefoonnummer.

Integrale aanpak van fraude en oplichting

Opsporingsdiensten, ministeries, de telecomsector en de banken hebben ook de krachten gebundeld om fraude en oplichting integraal aan te pakken. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) vindt het wenselijk dat het voor de politie, de banken en de telecomsector makkelijker wordt om informatie met elkaar uit te wisselen door een uitzondering op bestaande privacyregels toe te staan.

Bijlagen bij dit bericht

Voorkom acquisitiefraude
E-learning | VideoCollege 19 minuten