Toename van hulpvraagoplichting tijdens lockdown

Tijdens de coronacrisis is het aantal meldingen van hulpvraagoplichting sterk toegenomen. Vooral door het veelvuldige gebruik van social media als gevolg van de 'intelligente lockdown' zien veel oplichters hun kans schoon om toe te slaan.

29 juni 2020 | Door redactie

De Fraudehelpdesk ontving in de eerste 4 maanden van 2020 al meer meldingen over hulpvraagoplichting dan in heel 2019. En Nederlandse banken kregen in de maanden maart, april en mei van dit jaar 3 keer zoveel meldingen van oplichting via sociale media dan in de laatste 3 maanden van 2019.

Overnemen e-mail en telefoon 

Vraagt een bekende u via een tekstbericht om geld over te boeken, wees dan voorzichtig, zelfs als dat bericht vanaf een bekend e-mailadres of mobiel nummer is verzonden. Door hacking kunnen fraudeurs het e-mailadres of mobiele nummer van een bekende overnemen. Vraagt een bekende om geld over te maken, doe dit dan alleen nadat u hem of haar persoonlijk mondeling heeft gesproken en u zeker weet dat er geen sprake is van oplichting. Vertrouwt u het niet helemaal? Stel dan controlevragen waarvan alleen een bekende het antwoord kan weten.

Persoonlijke informatie op social media 

Hoge druk om snel te betalen in een tekstbericht dat gestuurd is via e-mail, SMS, WhatsApp of een van de verschillende sociale media, is meestal een teken dat u heeft te maken met fraude. De meeste slachtoffers van hulpvraagoplichting zijn ouder dan 50 jaar en 8 van de 10 slachtoffers zijn vrouw. De oplichters zoeken vaak persoonlijke informatie over hun slachtoffers op sociale media. 

CEO-fraude en phishing

De coronacrisis is een periode waarin meer wordt gefraudeerd dan gebruikelijk. Zo waarschuwden het Anti Money Laundering Centre (AMLC), de politie en het Openbaar Ministerie onlangs voor CEO-fraude. En het AMLC, FIOD, de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en advies- en accountantsorganisatie PwC meldden recent een toename van phishing

Bijlagen bij dit bericht