Meer informatie over het functioneren en beoordelen van werknemers vind je in de toolbox Zorgvuldig functioneren beoordelen in acht stappen.
Beoordelingscyclus
Beschrijving
De beoordelingscyclus binnen organisaties bestaat uit een jaarlijks terugkerende reeks gesprekken: het planningsgesprek, functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek. Elk gesprek heeft een eigen moment, functie en inhoud, gericht op het functioneren van de werknemer en de samenwerking binnen het team.
Planningsgesprek (begin jaar)
Hierin worden afspraken gemaakt over doelen en benodigde ondersteuning voor het komende jaar. De leidinggevende voert dit gesprek, eventueel samen met de medewerker.
Functioneringsgesprek (halverwege jaar)
Dit tweerichtingsgesprek tussen werknemer en leidinggevende richt zich op samenwerking, prestaties en verbeterpunten. Het gesprek kijkt vooral vooruit en versterkt het functioneren.
Beoordelingsgesprek (einde jaar)
Een formeel gesprek waarin het functioneren van de werknemer objectief wordt beoordeeld. Het oordeel kan gevolgen hebben voor salaris of functie.
Gespreksonderwerpen en gesprekskwaliteit
Onderwerpen zijn onder meer prestaties, gedrag, samenwerking, ontwikkelbehoeften en knelpunten. Belangrijke voorwaarden voor een goed gesprek zijn luisteren, goede vragen stellen, eerlijke feedback en heldere conclusies.