Wat is een competentie?

12 juli 2022

Binnen onze organisatie zijn we bezig met het opzetten van een proces om het functioneren van onze werknemers te beoordelen. We komen allerlei termen tegen: kennis, vaardigheden, gedrag, attitude, competenties, resultaten. Maar wat is nu het verschil tussen al deze termen? En meer specifiek, wat is een competentie?

Bij het beoordelen van het functioneren van werknemers zijn verschillende onderwerpen belangrijk om mee te wegen. Een werknemer kan over veel kennis beschikken, maar toch geen goede resultaten behalen. Ook is het mogelijk dat een werknemer wel resultaten haalt, maar onwenselijk gedrag laat zien. Hier komt het verschil tussen kennis, vaardigheden, attitude, competenties en resultaten om de hoek kijken.

Wat is kennis?

Kennis is de informatie en de ervaring waar een werknemer over beschikt. Het kan hierbij zowel om theoretische als praktische kennis gaan.

Wat zijn vaardigheden?

Vaardigheid is het vermogen om bepaalde handelingen uit te voeren. Hiermee brengt een werknemer zijn kennis in de praktijk.

Wat is een attitude?

Attitude is de houding die een werknemer aanneemt. Die houding bepaalt uiteindelijk of iemand een bepaald gedrag kan en wil laten zien. Hierbij spelen de normen, waarden, persoonlijke drijfveren en motivatie van een werknemer een grote rol. 

Wat is een competentie?

Een competentie is het samenspel tussen kennis, vaardigheid en attitude. Een werknemer beschikt over de juiste competentie als hij zijn kennis en vaardigheden op een goede manier weet toe te passen op zijn werk en daarbij de gewenste houding aanneemt.

Heel formeel gezegd is een competentie: 'de individuele capaciteit om kennis, vaardigheden en attitudes geïntegreerd in het handelen aan te wenden, in functie van de concrete en dagelijkse werksituatie'.

Wat is een resultaat?

Een resultaat is kwalitatief of kwantitatief uit te drukken. Een voorbeeld van een kwantitatief resultaat is een target (tien nieuwe klanten per maand). Een kwalitatief resultaat is bijvoorbeeld 'klanttevredenheid realiseren'.

Andere begrippen uitgelegd

De begrippen resultaat en competentie zijn relevant bij het beoordelen van het functioneren van werknemers. De begrippen gedrag, talent en bekwaamheid niet, maar het is wel goed om de betekenis van deze termen te kunnen onderscheiden van de termen resultaat en competentie.

Wat is gedrag?

Gedrag is wat een werknemer in de praktijk laat zien, zijn feitelijke manier van handelen. 

Wat is een talent?

Een talent is het aangeboren vermogen om iets goed te kunnen.

Wat is bekwaamheid?

Bekwaamheid heeft betrekking op de potentie die een werknemer heeft. Vanuit deze bekwaamheid kunnen kennis en competenties zich ontwikkelen. Iemand hoeft geen talent te hebben om toch goed te kunnen (leren) functioneren.