Uitstoot gevaarlijke stoffen Schiphol door maas in wet

31 januari 2023 | Door redactie

Voor de uitstoot van schadelijke stoffen door bedrijven in Nederland gelden strenge regels om mens en milieu te beschermen. Deze blijken niet te gelden voor de meeste uitstoot van luchthaven Schiphol. Hierdoor zijn de gezondheidsrisco’s voor werknemers en omwonenden waarschijnlijk hoger dan gedacht.

Ondanks alle wet- en regelgeving die er is rond gebruik en uitstoot van gevaarlijke stoffen door bedrijven, lijkt het erop dat de nationale luchthaven Schiphol niet aan deze regels hoeft te voldoen, zo berichtte NRC. Via een beroep op de Wet open overheid (de voormalige WOB) zijn interne stukken van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat opgevraagd en daaruit blijkt de luchthaven voor het grootste deel van de emissies niet hoeft te voldoen aan de regels voor ‘zeer zorgwekkende stoffen’ (ZZS). Dit kan omdat de bewegingen van vliegtuigen op de luchthaven zelf vallen onder de Wet Luchtvaart. Hierin staan geen regels voor de uitstoot die veroorzaakt wordt tijdens het taxiën, opstijgen en landen. En deze activiteiten zijn goed voor 99,9% van de totale uitstoot van Schiphol.

Regels in milieuwetgeving

In de Wet luchtvaart blijkt niets geregeld te zijn voor de uitstoot van de ZZS, met uitzondering van koolmonoxide. De regels voor uitstoot van ZZS door bedrijven staan in de milieuwetgeving (Activiteitenbesluit milieubeheer). Deze regels gelden echter niet voor de uitstoot van mobiele bronnen, zoals voertuigen en vliegtuigen. Dat heeft tot gevolg dat Schiphol alleen voor de 0,1% uitstoot die vrijkomt bij activiteiten waarbij het vliegtuig stilstaat onder de milieuwetgeving valt. Bijvoorbeeld tijdens het testen van motoren en deelnemen aan brandweeroefeningen. Autoriteiten en toezichthouders zouden hiervan onvoldoende op de hoogte zijn. Hierdoor lopen werknemers en omwonenden mogelijk meer risico op gezondheidsschade dan bekend is.

Grenswaarden schadelijke stoffen

Voor bedrijven in Nederland geldt normaal gesproken dat de emissies van ‘zeer zorgwekkende stoffen’ beperkt is. Deze stoffen zijn kankerverwekkend, schadelijk voor het dna en de voortplanting  (CMR-stoffen). Als het gaat om de uitstoot ervan gelden grenswaarden voor stoffen; die hangen weer af van de stofklasse waarin een stof valt. Op de website van het RIVM is de lijst met zeer zorgwekkende stoffen te raadplegen plus een indeling van stofklassen. Bedrijven zijn verplicht de uitstoot te beperken. Daarbij moeten ze de arbeidshygiënische strategie (infograhic) toepassen en de bron van het gevaar wegnemen of het gevaar beperken. Ook moeten ze elke vijf jaar onderzoeken of ze via de bronaanpak of via minimalisatie de uitstoot verder kunnen terugbrengen.