VERDIEPINGSARTIKEL

Verplichtingen werkgever bij gebruik alcohol en drugs (ADM-beleid)

12 mei 2022 4 minuten Door redactie

Voor problemen door alcohol, drugs en medicijnen (ADM) op de werkvloer geldt dat voorkomen beter is dan genezen. De werkgever is immers verplicht om te zorgen voor een veilige en gezonde werkomgeving. Preventie kan ook een flinke duit schelen. Daarnaast heeft een goed ADM-beleid een positief effect op de werksfeer, re-integratie bij arbeidsongeschiktheid en duurzame inzetbaarheid.

Stel daarom een volledige risico-inventarisatie & -evaluatie (RI&E) op, leg afspraken vast in een alcohol-, drugs- en medicijnbeleid, en houd u bij verzuim door verslavingsproblematiek aan de Wet verbetering poortwachter. Zo voldoet u aan uw verantwoordelijkheden als goed werkgever.

Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E)

Maak een account aan, je hoeft geen abonnee te zijn om het artikel te kunnen lezen


Al een account? Log in.

Kies een wachtwoord van tenminste 8 tekens.

Vul wee keer hetzelfde wachtwoord in.

Vul uw organisatie in.