Beschermen privacy is belangrijk punt voor donateur

18 mei 2022 | Door redactie

Voor donateurs is de privacy en de keuzevrijheid erg belangrijk bij het geven aan een goed doel. Dit blijkt uit recent onderzoek van DirectResearch in opdracht van Stichting Donateursbelangen.

Stichting Donateursbelangen is een onafhankelijke organisatie die gewenst gedrag ten aanzien van donateurs nastreeft. DirectResearch heeft in opdracht van deze stichting onderzoek gedaan bij Nederlanders van 18 jaar en ouder. Het onderzoek richtte zich op de voorkeuren van donateurs, keuzevrijheid, privacy en ethische fondsenwerving. Donateurs vinden het belangrijk dat er rekening wordt gehouden met individuele behoeftes. Daarnaast hebben ze liever niet dat ze persoonsgegevens moeten achterlaten bij een donatie.

Zeggenschap over benaderingsmethode

Goede doelen krijgen een 6,8 voor de donateursgerichte fondsenwerving. Zeven op de tien ondervraagden wil graag zeggenschap over de benaderingsmethode van het goede doel. Er gaat daarbij een sterke voorkeur uit naar de e-mail of nieuwsbrief. Instant messaging of telefoon vinden de ondervraagden geen goede benaderingsmethode. Meer dan de helft (59%) van de ondervraagden is voor een centraal register/app waarin kan worden aangegeven of werving aan de deur akkoord is.   

Belangrijk om anoniem te blijven

Privacy is voor donateurs ook een belangrijk onderwerp. Uit het onderzoek (pdf) blijkt dat de waarborging van privacy voor 83% van de ondervraagden belangrijk is. Een iets kleiner deel van de donateurs (71%) vindt het ook belangrijk om anoniem te kunnen doneren. Ruim twee op de drie ondervraagden vindt het niet goed om privacygegevens te delen met een goed doel. Vaak maken goede doelen ook een profiel van de donateur op basis van de opgevraagde gegevens. Ruim de helft van de ondervraagden vindt het niet oké dat er met de persoonsgegevens een profiel wordt gemaakt. Voor 87% geldt dat ze het niet terecht vinden dat met de persoonsgegevens een persoonlijk profiel wordt gemaakt.