CBF heeft handen vol aan erkenningsregeling

Het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) gaat zich de komende tijd vooral richten op het implementeren en breed toegankelijk maken van de nieuwe erkenningsregeling. Een naamswijziging heeft op dit moment dan ook geen prioriteit. Daarnaast stelt het CBF de wijziging van de tariefstructuur voor bestaande keurmerkhouders met een jaar uit.

23 maart 2016 | Door redactie

Per 1 januari 2016 geldt er een nieuwe erkenningsregeling voor goede doelen.  Deze nieuwe regeling moet de bestaande keurmerken (CBF-Keur, RfB-keur en het Keurmerk Goede doelen) op termijn vervangen. De nieuwe regeling bestaat uit vier categorieën met bijbehorende normen (tool). Afhankelijk van de grootte van uw organisatie zal het CBF uw organisatie in een bepaalde categorie indelen. Het toezicht op deze nieuwe erkenningsregeling is in handen van het CBF. Aan het implementeren van deze regeling heeft het CBF de komende tijd de handen vol.

Alleen noodzakelijke wijzigingen in beeldmerk

Voorlopig komt er dus geen naamswijziging van het CBF. Het gaat nu vooral om het implementeren van de nieuwe erkenningsregeling in de bestaande werkprocessen en het soepel laten verlopen van de overgang. Het CBF zal ook in het beeldmerk alleen de noodzakelijke wijzigingen doorvoeren, zodat het voor het publiek herkenbaar blijft. Daarnaast heeft het CBF besloten om de oude tariefstructuur in 2016 te handhaven. Voor grote organisaties – met meer dan € 1,25 miljoen aan inkomsten uit eigen fondsenwerving en kansspelen – geldt al wel een eenmalige transitiebijdrage van € 2.000.