CBF is het zwakste keurmerk

KWF Kankerbestrijding is het sterkste merk in de non-profitsector. Dat blijkt uit het tweejaarlijkse Goede Doelen Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Het CBF komt als keurmerk niet echt goed uit het onderzoek. Het vertrouwen in dit keurmerk zou bedroevend laag zijn.

27 juli 2016 | Door redactie

Uit het onderzoek blijkt dat de voorkeur van donateurs vooral uitgaat naar organisaties die zich richten op het verbeteren van de situatie in ons eigen land. Internationale hulporganisaties komen minder goed uit de bus, omdat er grote twijfels bestaan over de effectiviteit van die organisaties en de goede besteding van de donaties.

Vertrouwen kwaliteitsstempel bedroevend laag

Het Goede Doelen Merkenonderzoek meet onder 2.000 respondenten de reputatie van alle Nederlandse goede doelen, inzamelingsacties, de organisaties die aan goede doelen geven en de keurmerken van goede doelen. KWF Kankerbestrijding komt als het sterkste merk uit het onderzoek. Daarnaast laten de resultaten van het onderzoek zien dat er vooral vertrouwen is in keurmerken voor ‘verantwoorde consumptie’ zoals Fairtrade van Stichting Max Havelaar en het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming. Het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) heeft voor donateurs de minste waarde. Dat is opvallend omdat dit soort keurmerken bedoeld zijn om de goededoelensector te versterken. Het vertrouwen in deze kwaliteitsstempels is echter bedroevend laag. Voor het CBF is er dus nog genoeg werk aan de winkel om de reputatie te verbeteren.