De aandacht trekken van de donateurs

2 maart 2022 | Door redactie

In Nederland zijn meer dan 50.000 non-profitorganisaties die zich inzetten voor een betere samenleving. Een organisatie zal moeten opvallen om de aandacht te trekken van de donateurs. Hoe krijgt een organisatie die aandacht van de donateur?

Het is lastig om de aandacht te vangen. Dagelijks wordt iemand zo’n 5.000 keer blootgesteld aan reclame en het is onmogelijk om aandacht te geven aan al deze uitingen. Daarnaast zijn de mediavormen waarmee we communiceren verveelvoudigd en het aantal mediamomenten steeds verder versnipperd. Heeft een non-profitorganisatie eenmaal iemand bereikt, dan betekent dit nog niet dat het goede doel ook de aandacht heeft. Hoe wekt een organisatie de interesse van die persoon voor het goede doel? Of is het belangrijker om te focussen op het thema?

Manieren om aandacht te trekken

Er zijn verschillende manieren om de aandacht te krijgen van donateurs.

  • Een organisatie kan donateurs helpen invulling te geven aan hun persoonlijke doel door tips te geven of door met donaties letterlijk de wereld een betere plek te maken.
  • Een andere manier is emotie in de boodschap van een organisatie stoppen. Goede doelen zetten dit principe al jaren in en het werkt nog steeds. Belangrijk is hierbij dat een organisatie oprecht is en dat mensen het niet als een trucje ervaren.
  • Reputatie kan een wereld van verschil uitmaken. Dit kan de reputatie van het goede doel of misschien wel van één van uw ambassadeurs zijn. Maar denk ook eens aan de status van een donateur.
  • Mensen verrassen is ook altijd een goede aandachtstrekker. Communiceer een opvallend resultaat of vraag juist op een opvallende wijze aandacht voor een onderwerp.
  • Mensen zijn kuddedieren en willen graag bij een groep horen. Alleen is maar alleen en daarom is eenzaamheid ook zo’n schrijnend thema. Dit thema voelen we: iedereen wil erbij horen. Daarom zijn sociale media niet meer weg te denken.
  • Als laatste vinden mensen het belangrijk om te worden beloond. Mensen willen graag winnen of hard werken en een beloning oprecht verdienen. Gamification (artikel) speelt hier mooi op in.

Wees vooral uniek en opvallend in de communicatie. Een organisatie moet weten wie de potentiële donateurs zijn, op welke media zij zich bevinden en zet één van de aandachttrekkers in om de aandacht te vestigen op het verhaal van het goed doel. Een organisatie moet zich hierbij bewust zijn van de actualiteiten.