In Nederland zijn meer dan 50.000 non-profitorganisaties die zich inzetten voor een betere samenleving. Een organisatie zal moeten opvallen om de aandacht te trekken van de donateurs. Hoe krijgt een organisatie die aandacht van de donateur?
Het is lastig om de aandacht te vangen. Dagelijks wordt iemand zo’n 5.000 keer blootgesteld aan reclame en het is onmogelijk om aandacht te geven aan al deze uitingen. Daarnaast zijn de mediavormen waarmee we communiceren verveelvoudigd en het aantal mediamomenten steeds verder versnipperd. Heeft een non-profitorganisatie eenmaal iemand bereikt, dan betekent dit nog niet dat het goede doel ook de aandacht heeft. Hoe wekt een organisatie de interesse van die persoon voor het goede doel? Of is het belangrijker om te focussen op het thema?
Er zijn verschillende manieren om de aandacht te krijgen van donateurs.
Wees vooral uniek en opvallend in de communicatie. Een organisatie moet weten wie de potentiële donateurs zijn, op welke media zij zich bevinden en zet één van de aandachttrekkers in om de aandacht te vestigen op het verhaal van het goed doel. Een organisatie moet zich hierbij bewust zijn van de actualiteiten.