Flink deel donatie komt terecht bij wervingsbureau

30 maart 2022 | Door redactie

Wervingsbureaus ontvangen gemiddeld € 120 voor elke donateur die ze werven voor het goede doel. Het duurt daardoor een jaar of zelfs langer voordat een donateur echt gaat bijdragen aan het goede doel. Dit bleek uit het televisieprogramma EenVandaag dat onderzoek deed naar de wervingsbureaus.

Veel goede doelen zetten een wervingsbureau in voor de werving van nieuwe donateurs via huis-aan-huiswerving en werving in de winkelstraten. Uit het onderzoek van EenVandaag blijkt dat wervingsbureaus flink verdienen aan het werven van donateurs. De kosten van de werver liggen rond de € 120. Gemiddeld ontvangt een goed doel tussen de € 5 en € 10 per donateur per maand en gemiddeld blijft een donateur zo’n 5 jaar bij een goed doel. Het kan daardoor langer dan een jaar duren voordat de donateur deze kosten heeft goedgemaakt en er geld terechtkomt bij het goede doel. Donateurs zijn zich daar niet bewust van en geven in de eerste periode dus vooral aan het wervingsbureau. Stichting Donateursbelangen vindt dat donateurs voldoende informatie moeten krijgen over de kosten en moeten weten waar het geld naartoe gaat.

Afspraken gemaakt over werving aan huis

Goede Doelen Nederland is het niet mee eens met de uitkomsten van het onderzoek. Bij goede doelen gaat van elke uitgegeven euro gemiddeld 89 cent naar het maatschappelijke doel. Voor een specifiek doel kan een donateur kijken in het CBF-erkenningspaspoort. Het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) houdt toezicht op de normen van de erkenningsregeling. Ook moeten goede doelen zich houden aan diverse wet- en regelgeving zoals de privacywetgeving en de code fieldmarketing (onderdeel van de Reclame Code). Daarnaast heeft de non-profitsector in de Stichting Regulering Huis-aan-huis Werving afspraken gemaakt met wervingsbureaus om overvraging te voorkomen en er geldt een gedragscode. Op de website van het CBF is ook een wervingsrooster te vinden. Het werven van donateurs kost geld, maar het is aan goede doelen om daar de juiste keuze in te maken.