Giften aan goede doelen blijven stabiel

Nederlanders zijn nog steeds gul als het gaat om het geven aan goede doelen. Uit het tweejaarlijkse onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam naar het geefgedrag in Nederland blijkt dat de daling van giften in 2011 niet heeft doorgezet in 2013.

11 mei 2015 | Door redactie

Ondanks de economische crisis en een daling in het vertrouwen in goede doelen is er bijna € 4,4 miljard gegeven aan goede doelen. Dit blijkt uit het onderzoek Geven in Nederland 2015 (samenvatting, pdf). In 2011 was dit € 4,3 miljard. De meeste donaties gingen naar goede doelen op het gebied van kerk en levensbeschouwing. Nalatenschappen gingen vooral naar goede doelen die zich inzetten op het gebied van gezondheid. Aan cultuur en onderwijs en onderzoek is relatief het minst gegeven.  

Meer giften, maar van lagere waarde

Het feit dat huishoudens bereid zijn te blijven geven, al was dat niet de verwachting vanwege het verminderde vertrouwen, zal zeker een opsteker voor uw organisatie zijn. Toch zult u meer mensen moeten benaderen om uw inkomsten uit donaties stabiel te houden. Uit het onderzoek blijkt dat weliswaar meer mensen geven, maar dat tegelijkertijd de waarde van een gift is afgenomen. Verder is het raadzaam om uw gulle gevers te koesteren: 20% van de huishoudens is verantwoordelijk voor 80% van de huishoudgiften. Als u liever een sponsor zoekt, maakt u een goede kans: in 2013 gaf ruim 70% van de bedrijven € 1,7 miljard aan goede doelen.