Giften aan goede doelen zitten weer in de lift

De opbrengsten van goede doelen uit eigen fondsenwerving zijn vorig jaar met 3,6% gestegen. Donateurs zijn dus weer bereid om meer te geven aan een goed doel. Dit blijkt uit onderzoek van de Volkskrant onder de veertig grootste goede doelen.

3 augustus 2016 | Door redactie

Vorig jaar kwam er bij de veertig grootste goede doelen in totaal € 829 miljoen binnen via eigen fondsenwerving. Dat is 3,6% meer dan vorig jaar, want toen werd er € 800 miljoen opgehaald. KWF Kankerbestrijding is de koploper, vorig jaar wisten ze € 116,9 miljoen op te halen. Daarmee stegen de opbrengsten van KWF Kankerbestrijding met ruim 5%. Artsen zonder Grenzen (€ 51,8 miljoen) en het Rode Kruis (€ 51,2 miljoen) nemen de tweede en derde plaats in beslag.

Nalatenschappen blijven nog achter

De magere jaren van de crisis lijken dus voorbij. Alleen de opbrengsten uit nalatenschappen (tool) bleven vorig jaar nog wel wat achter. Deze grote giften kunnen tot behoorlijke schommelingen leiden in de opbrengsten van uw organisatie. Zo kreeg de Nederlandse Redding Maatschappij in 2014 nog drie grote erfenissen van in totaal € 19 miljoen. Vorig jaar bleven die grote giften uit en zakten de opbrengsten weer terug naar het normale niveau van € 10 miljoen.

Creatiever zijn om doelgroep te bereiken

In een reactie geeft het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) aan dat goede doelen steeds creatiever moeten zijn om de doelgroep te bereiken. Uw organisatie zal daarbij zelf moeten kijken wat het beste werkt. Naast de collectebus kan het bijvoorbeeld ook gaan om een sponsorloop, campagnes via social media, geven via sms of potentiele donateurs uitnodigen voor een gratis rondleiding. Wat voor de ene organisatie goed werkt, hoeft voor de ander helemaal geen succes te zijn.