Goede doelen scoren goed bij e-mailcampagnes

De e-mails van goede doelen worden relatief vaak geopend. Daarnaast is de click-rate van de goededoelensector erg hoog. Dit blijkt uit de Nationale E-mail Benchmark van Data Driven Marketing Association (DDMA).

3 juli 2019 | Door redactie

E-mailmarketing is voor goede doelen een belangrijk middel om de achterban te informeren en nieuwe donateurs of leden te werven. DDMA doet jaarlijks onderzoek naar de effectiviteit van e-mailcampagnes en kijkt onder andere naar de volgende drie ratio’s: Click Open Rate (COR), Click Through Rate (CTR) en de Click to Open Rate (CTO). Hieruit blijkt dat goede doelen het daarbij erg goed doen.

Goede doelen branche één van de beste

Het onderzoek laat zien dat er gemiddeld meer e-mails zijn geopend. De gemiddelde COR laat een stijging zien van 0,5-procentpunt en komt daardoor uit op 38%. De gemiddelde CTR en CTO zijn redelijk stabiel gebleven en komen uit op 6,9% en 16,3%. Goede doelen scoren op deze ratio’s erg goed: COR (52,9%), CTR (15,3%) en CTO (24,3%). Uit dit onderzoek blijkt dat e-mail een effectief en belangrijk kanaal is binnen de goededoelenbranche om te communiceren met de achterban.

Meeste e-mails goede doelen in de middag

Het moment van verzenden is ook relevant voor het succes van een e-mailcampagne. Kleine campagnes met een omvang van 500 tot 1.000 e-mails blijken daarbij in ieder geval beter te scoren. De meeste e-mailcampagnes worden verstuurd tijdens werkdagen tussen 8:00 en 18:00. Verzending in de middag- en avonduren heeft een positief effect op de COR en CTR. Daarbij heeft donderdag de voorkeur, maar zijn ook de dinsdag en vrijdag in trek.
Voor goede doelen is dat niet heel veel anders. Goede doelen versturen de meeste e-mails in de middag rond 16:00. De donderdag heeft een lichte voorkeur (20,7%). Veel goede doelen sturen ook op dinsdag (19,2%) en vrijdag (18,3%) een e-mail.