Non-profitsector zet in op handhaven opt-out

Eerder heeft staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken en Klimaat al aangegeven dat ze blijft vasthouden aan het invoeren van een opt-in voor de telemarketing voor alle organisaties. Goede Doelen Nederland en Nederland Filantropieland laten het daar niet bij zitten en hebben opdracht gegeven om onderzoek te doen naar de perceptie en houding ten aanzien van telefonische benadering door goede doelen.

19 maart 2020 | Door redactie

Op dit moment past uw organisatie voor telemarketing het systeem van opt-out toe. Dit betekent dat non-profitorganisaties mensen zonder toestemming telefonisch kunnen benaderen. Wil iemand niet gebeld worden, dan kunnen ze zich afmelden via het Bel-me-niet-Register. De staatssecretaris wil overstappen naar het opt-in systeem. Dit betekent dat een organisatie alleen mag bellen als ze daar toestemming voor hebben. Goede doelen krijgen daarbij geen uitzondering. De resultaten uit het onderzoek laten echter zien dat een uitzonderingspositie voor goede doelen is te rechtvaardigen.

Stevige lobby richting de Tweede Kamer

Goede Doelen Nederland en Nederland Filantropieland gaan deze resultaten gebruiken voor een stevige lobby richting de Tweede Kamer. Daarnaast komt er een mediaplan dat individuele organisaties kunnen gebruiken om dit probleem onder de aandacht te brengen bij de eigen politieke contacten. De resultaten van het onderzoek worden bekendgemaakt op het moment dat het wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gaat.

Betere handhaving telemarketing

Mocht de staatssecretaris uiteindelijk toch beslissen om een uitzondering te maken voor goede doelen, dan is het aan de sector om voor een betere handhaving van het opt-out systeem te zorgen. Hiervoor wordt nu onderzocht of het Bel-Me-Niet-Register daarin een rol kan spelen. Daarnaast zijn er regels voor telemarketing opgenomen in de Code voor Telemarketing 2020 en de Gedragscode Telemarketing. Deze regels zijn begin dit jaar herzien en bieden dus een goede richtlijn voor de regels bij telemarketing.