Online opzeggen bij goede doelen is niet eenvoudig

8 juni 2022 | Door redactie

Goede doelen maken het voor consumenten lastig om online op te zeggen. Dat is wettelijk niet toegestaan. Dit blijkt uit recent onderzoek van de Consumentenbond naar het online opzeggemak bij organisaties.

Uit het onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat 7 van de 11 organisaties verplicht om te bellen als de consument wil opzeggen. Soms kan een consument wel online opzeggen, maar is het document goed weggestopt op de website. De Consumentenbond heeft dat bij 32 organisaties aangegeven (goede doelen zaten hier ook tussen). Uiteindelijk hebben 16 organisaties verbeteringen op de website doorgevoerd. Bij 9 van de 11 goede doelen is het nu op de website goed te vinden hoe een consument online kan opzeggen.

Tips voor online opzeggen

Naar aanleiding van dit onderzoek geeft Goede Doelen Nederland drie tips om het online opzeggen bij uw goede doel makkelijker te maken:

  • Als een consument via de website structureel donateur kan worden, moet de organisatie ook de optie bieden om online op te zeggen (op de website of via een e-mail).
  • Een organisatie kan een opzegging het beste schriftelijk of per e-mail bevestigen.
  • De opzegpagina op de website moet overzichtelijk en makkelijk vindbaar zijn.

De wettelijke regels voor langlopende contracten

Sinds 1 december 2011 geldt de Wet van Dam. Deze wet heeft betrekking op het afsluiten van contracten door consumenten. Consumenten moeten een langlopend contract op elk moment mogen opzeggen met een opzegtermijn van maximaal een maand. Dit recht geldt na de eerste stilzwijgende verlenging. Daarnaast mag een consument opzeggen via hetzelfde kanaal als waarlangs hij het abonnement is aangegaan. Er geldt een uitzondering voor verenigingen. De Wet van Dam geldt namelijk niet voor verenigingen. Een vereniging kan namelijk in overleg met de leden bepalen hoe lang men lid is en wat de regels zijn voor verlenging.