Ook goede doelen in zwaar weer

9 juli 2010 | Door redactie

De financiële crisis heeft niet alleen voor het bedrijfsleven zwaar weer betekend. Ook de goede doelen hebben in Nederland de gevolgen van de crisis in de portemonnee gevoeld. De donaties uit eigen fondsenwerving zakten in 2009 in totaal met maar liefst € 2 miljoen.

Vooral de inkomsten uit nalatenschappen en sponsoring door bedrijven stokten in het vorige jaar. In totaal is er € 621 miljoen gedoneerd aan goede doelen in 2009. Dit blijkt uit onderzoek van de Volkskrant. Goede doelen moeten steeds meer budget besteden aan fondsenwerving. Door de financiële crisis zijn bedrijven minder snel bereid om tot sponsoring over te gaan. Dat betekent dat er creatief met het budget moet worden omgesprongen. De benadering van een (potentiële) donateur moet dan ook professioneel gebeuren. Eerder kon u al op de website van Bestuur Rendement lezen hoe u een donateur professioneel kunt benaderen.

Lichtpuntjes

Het is niet voor ieder goed doel kommer en kwel. Cordaid, Zonnebloem, Woord en Daad, de Nierstichting en SOS Kinderdorp hebben juist meer geld opgehaald uit eigen fondsenwerving. De goede doelen die de klappen van de crisis vorig jaar het meest gevoeld hebben zijn de Hartstichting, Plan Nederland en Kerk in Actie. Er kwam in 2009 overigens wel meer geld binnen uit loterijen en winst op beleggingen.