Sociale media goede doelen met minder volgers groeit

Uw organisatie kan tegenwoordig niet meer zonder sociale media. Het aantal volgers van uw goede doel is dan belangrijk. Uit onderzoek van fondsenwerversblog Fundraiser Online blijkt dat vooral de goede doelen met een kleine aanhang op sociale media het afgelopen kwartaal zijn gestegen.

6 oktober 2021 | Door redactie

Tegenwoordig is het erg belangrijk om uw goede doel te promoten op sociale media. Zorg daarom voor een goede socialmediastrategie. Fundraiser Online kijkt elk kwartaal naar de goede doelen op Instagram, Twitter en Facebook en benoemt de opvallende verschillen in vergelijking met eerdere metingen. Uit de cijfers van het afgelopen kwartaal blijkt dat de goede doelen met veel volgers langzaam of niet groeien. De groei zit hem voornamelijk in de organisaties die in de onderste regionen van deze ranglijsten staan.

Instagram de grote stijger

De grootste stijging is te zien bij gebruikers van Instagram. De top-100 van goede doelen noteerde een stijging van ongeveer 150.000 volgers (vorige kwartaal was dat 200.000). De minder grote stijging komt door het achterblijven van het aantal nieuwe volgers bij het Van Gogh Museum en World Press Photo. De andere goede doelen behalen een groei van gemiddeld 7% en laten daarmee een mooie stijging zien. Er staan twee nieuwe organisaties in de lijst, dat zijn Stichting Ambulance Wens en Nationaal Fonds Kinderhulp. Pink Ribbon en Vrienden van het Sophia zijn uit de lijst gevallen.

Van Gogh Museum nog bovenaan bij Twitter

De lijst van Twitter is instabieler. Er zijn minder gebruikers van Twitter en inactiviteit heeft een groter effect op het aantal volgers. Om in de top-250 van goede doelen te komen moet uw organisatie minimaal 51 volgers hebben. In de top-10 zijn geen verschuivingen. Dit betekent dat het Van Gogh Museum nog steeds bovenaan staat, maar het afgelopen kwartaal wel bijna 9.000 volgers heeft verloren. Dit kan ook komen doordat Twitter accounts die nepnieuws verspreiden aan het aanpakken is.

Grote organisaties verliezen op Facebook

Veel organisaties maken nog wel gebruik van Facebook. Grote organisaties hebben het wel lastiger op Facebook en verliezen volgers. Hierdoor verliezen 14 van 25 grote organisaties volgers op Facebook. In totaal zijn er wel 76.000 meer volgers in vergelijking met het vorige kwartaal. De kleine organisaties maken de daling van de grote organisaties goed en stijgen dus meer. Om in de top-250 van Facebook te komen, moet uw organisatie minimaal 3.713 volgers hebben.