Vergeet mobiele marketing niet voor uw organisatie

Potentiële bezoekers, donateurs of vrijwilligers van non-profitorganisaties hebben hun mobiel veelal bij zich en zijn meestal bereikbaar. Mobiele marketing is daarom ook een ideale manier om interacties aan te gaan met uw doelgroep.

25 augustus 2021 | Door redactie

Veel organisaties maken al gebruik van online marketing: activiteiten waarbij een organisatie een boodschap via online kanalen deelt over een merk, product of dienst. Veel van de technieken die bij online marketing belangrijk zijn, zijn dat ook bij mobiele marketing. Maar mobiele marketing heeft één pluspunt: bijna iedereen heeft altijd zijn telefoon bij zich. Een organisatie kan de doelgroep dus overal en altijd bereiken en mensen kunnen elk moment van de dag contact opnemen.

Persoonlijke interactie met gebruiker

Mobiele telefoons zijn bij uitstek persoonlijke apparaten. Een mobiele telefoon heeft één gebruiker. De interactie met die gebruiker kan én moet persoonlijk zijn. Een organisatie heeft ook veel mogelijkheden om dit contact te personaliseren: door een persoonlijke boodschap en een persoonlijke manier van interactie met de gebruiker. Zo speelt een organisatie in op de persoonlijke wensen van de doelgroep en voelt die zich persoonlijk benaderd. Dat kan via allerlei verschillende middelen en mobiele kanalen: via apps, e-mail, mobiele websites, sms- of chatberichten, social media of zelfs locatiegebonden pushberichten.

Meer weten van de doelgroep

De mogelijkheden van mobiele marketing zijn bijzonder groot en divers. Dit betekent niet dat een organisatie alles wat juridisch mag of technisch kan ook meteen moet doen. Zo zitten de meeste mensen zeker niet te wachten op al te grove inbreuken op hun privacy. Houd hier rekening mee in campagnes. Het voordeel is wel dat een organisatie steeds meer weet van de doelgroep. Via Facebook, Twitter, LinkedIn en diverse tools zoals Google Analytics ontvangt een organisatie allerhande informatie van én over hen. Wanneer zij de website bezoeken, welke pagina’s populair zijn en hoe lang iemand op de website blijft rondhangen bijvoorbeeld. Maar ook welke advertenties zij aanklikken. Al die data kan een organisatie gebruiken om het contact met de doelgroep te personaliseren.