Vergroten bekendheid erkenningsregeling CBF

Het eerste jaar van de nieuwe erkenningsregeling voor goede doelen is succesvol verlopen. Het aantal gecertificeerde goede doelen is met meer dan 30% gestegen. Het Centraal bureau fondsenwerving (CBF) verwachte eenzelfde groei in 2017. Daarnaast wil het CBF zich in 2017 richten op het vergroten van de publieksbekendheid van de nieuwe erkenningsregeling.

18 januari 2017 | Door redactie

Sinds 1 juli 2016 kunnen organisaties gebruikmaken van de nieuwe erkenningsregeling voor goede doelen. Het afgelopen jaar heeft het CBF gebruikt om de bestaande keurmerk- en certificaathouders om te zetten. Van de 370 organisaties gingen er 345 door als erkend goed doel. Daarnaast kwamen er 107 nieuwe organisaties bij. Het is de verwachting dat andere goede doelen zich ook dit jaar zullen aansluiten bij de nieuwe erkenningsregeling. Het CBF verwacht ook voor 2017 een groei van 30%.

Publiekscampagne op touw zetten

In 2017 wil het CBF de publieksbekendheid van de regeling vergroten. Donateurs moeten weten dat het geld bij de erkende goede doelen goed terechtkomt. Het CBF wil daarom dit jaar samen met de sector een publiekscampagne op touw zetten, zodat de publieksbekendheid wordt vergroot. Hierdoor moet de waarde van de nieuwe erkenning toenemen, zodat het voor organisaties aantrekkelijker wordt om zich daarbij aan te sluiten. Het CBF wil in 2017 ook deze organisaties aan de nieuwe erkenningsregeling binden.