Weinig klagers bij kleine goede doelen

Kleine organisaties met baten tot € 100.000 krijgen bijna geen klachten. Dit blijkt uit een navraag van het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF).

12 mei 2021 | Door redactie

Kleine goede doelen met een Erkenning van het CBF (categorie A) kregen in 2019 in totaal 34 boze of verontwaardigde reacties. Het CBF heeft rondvraag gedaan bij de erkende organisaties en kreeg van 538 organisaties een reactie terug. Hieruit bleek dat 62% in 2019 helemaal geen klachten had gekregen. Dat percentage is de afgelopen jaren nagenoeg gelijk met 65% in 2017 en 59% in 2018. Het waren vooral de grotere organisaties (categorie D) die de meeste klachten ontvingen. Deze goede doelen met baten boven de € 2 miljoen per jaar kregen in totaal 17.500 klachten. Het grote aantal klachten van grote organisaties komt vooral omdat deze grotere organisaties ook maatschappelijk meer aandacht krijgen.

Meeste klachten over de fondsenwerving

De meeste klachten gaan over de fondsenwerving van goede doelen. Het gaat dan om klachten over de collecte, donateurswerving, mailing of verkoop van artikelen. Daarnaast zijn er ook veel klachten over activiteiten, subsidies en de doelstelling van een organisatie. Goede doelen krijgen echter bijna geen klachten over de gemaakte kosten of het salaris van de bestuurder. Voor uw organisatie is het belangrijk om snel te reageren op deze klachten, zodat problemen snel uit de wereld worden geholpen. Daarnaast moeten erkende organisaties met meer dan € 0,5 miljoen aan totale baten een klachtenprocedure op hun website hebben staan. Het CBF heeft alle cijfers op een rijtje gezet (pdf).