Zo verbetert u de relatie met gulle gever

Persoonlijk contact is belangrijk voor grote gevers, net als openheid en inzicht in de impact van een gift. Grote gevers en de non-profitorganisaties die hun donaties ontvangen hebben echter een andere definitie van persoonlijk contact en impact. Dit is één van de conclusies uit het Grote Gever Onderzoek 2015 van Filantropie in Nederland.

26 november 2015 | Door redactie

Voor het onderzoek zijn grote gevers (tool) benaderd die in 2014 minstens € 1.000 hebben gedoneerd. Uiteindelijk zijn er ruim 1.300 grote gevers en non-profitorganisaties ondervraagd over onder andere het geefgedrag en de relatie tussen gever en non-profitorganisaties. Hieruit kwamen een aantal conclusies en aanbevelingen naar voren waar uw organisatie ook van kan profiteren. Zo zijn grote gevers vaak maatschappelijk betrokken en ondernemend. Zij hebben dan ook behoefte aan betrokkenheid op inhoudelijk vlak. Dit kunt u onder andere bewerkstelligen door persoonlijk contact. Veel non-profitorganisaties denken dan al gauw aan contact met de directeur of bestuurder, terwijl gevers soms liever juist door een inhoudelijk medewerker (tool) geïnformeerd worden, iemand die uit eigen ervaring kan vertellen. Daarnaast waarderen gevers het als u ze uitnodigt voor bijvoorbeeld een projectbezoek, zodat zij zelf kunnen zien wat er met hun donatie gebeurt en  in contact komen met de mensen die met het project aan de slag zijn gegaan. 

Stem definities met elkaar af

Gevers hebben ook aangegeven het belangrijk te vinden om te weten wat de impact van hun donatie is. Onder ‘impact’ verstaan zij meestal dat hun gift iets mogelijk maakt wat anders niet door kan gaan of het verbeteren van een situatie. Uit het onderzoek blijkt dat non-profitorganisaties iets anders onder ‘impact’ verstaan, namelijk de mogelijkheid een gift te besteden aan een bepaald doel en het effect of resultaat van de donatie zien. Door de definitie van ‘impact’ met uw donateur te bespreken (tool), kunt u de impact van een gift samen eerder bereiken. 

Tips om mee aan de slag te gaan

Andere conclusies en aanbevelingen voor non-profitorganisaties uit het onderzoek zijn:

  • Verruim uw blik: grote gevers zijn niet per se miljonair. Er bestaat dus een grotere groep die bereid is meer te doneren. Ook zijn ze bereid meer te geven dan alleen geld, zoals het beschikbaar stellen van hun tijd en netwerk (e-learning). Er zijn dus ook meer samenwerkingsmogelijkheden dan u misschien denkt.
  • Geef openheid van zaken: het gaat dan om inzicht in de werkwijze en bedrijfsvoering. Pas uw communicatie hierover zo nodig aan.
  • Zorg voor een vast contactpersoon: iedere gever is verschillend en zij willen dan ook niet als nummer worden behandeld. Door een vast contactpersoon aan te stellen, kunt u maatwerk leveren voor het persoonlijke contact met de donateur.
  • Verstrek informatie online: gebruik uw website (tool) om potentiële gevers voldoende informatie te geven over uw organisatie, maar ook over (fiscale) schenkmogelijkheden (tools). Gevers die op zoek gaan naar een passende non-profitorganisatie halen namelijk veel informatie online. Presenteer op uw website ook meteen de contactgegevens van uw vaste contactpersoon voor verdere informatie.
  • Hanteer een netwerkbenadering: grote gevers zijn proactief in het vinden van een organisatie die ze willen steunen. Hiervoor gebruiken zij ook hun netwerk. Als uw organisatie gevers als ambassadeur betrekt, kunt u via hun netwerk (die gevers vaak ook beschikbaar willen stellen) in contact komen met potentiële gevers.
  • Verplaats u in de gever: uit het onderzoek blijkt dat non-profitorganisaties zich vooral richten op de interne organisatie als het gaat om verbeterpunten, terwijl de grote gevers juist wensen hebben op het gebied van contact op maat en persoonlijke erkenning.