VERDIEPINGSARTIKEL

Nieuwe manieren ontwikkelen om uw donateurs aandacht te geven

Aandacht voor elkaar is in deze periode extra belangrijk. Uw non-profitorganisatie zal ook voldoende aandacht moeten geven aan (potentiële) donateurs. In de huidige coronacrisis kan dat toch iets lastiger zijn.

U kunt minder makkelijk de straat op om de boodschap van uw goede doel te delen. U moeten andere manieren vinden om de aandacht van de donateur te trekken. Waar kunt u dan allemaal aan denken?


10 maart 2021 5 minuten Door redactie

Dit verdiepingsartikel wordt u aangeboden door Rendement Online en is geschreven door Patricia Heemskerk, oprichter van Het Goededoelenmeisje, tel: 06 28 25 94 46, e-mail: patricia@hetgoededoelenmeisje.nl, www.hetgoededoelenmeisje.nl


Aandacht is een mooi kernwoord in deze periode die gedomineerd wordt door het coronavirus. Aandacht komt u tegen in verschillende facetten. Hierbij kan het bijvooorbeeld gaan om:

  • aandacht voor de crisis waar we in zitten;
  • aandacht voor de problemen in de wereld;
  • aandacht voor de beperkingen om met uw doelgroep en donateurs te kunnen interacteren;
  • aandacht en focus voor het kunnen gebruiken van uw hersenen om goed te kunnen functioneren;
  • aandacht voor elkaar, voor hoe we ons voelen, oprechte aandacht.

Emotionele problemen

We zitten inmiddels ruim een jaar in deze coronacrisis. De derde golf staat voor de deur. Met de start van het vaccinatieprogramma komt er licht aan een eind van deze donkere tunnel, maar het is nog een lange tunnel.

Dat is de medische kant van deze crisis, de reden waarom alle maatregelen worden genomen. De afgelopen weken komt het maatschappelijke, sociale aspect steeds meer in zicht en de emotionele problemen die deze crisis en de genomen maatregelen met zich meebrengt.

Wat opvalt is dat in deze crisis de twee drijfveren voor fondsenwerving van goede doelen heel sterk naar voren komen: de bestrijding van dood en eenzaamheid. Dat is kort door de bocht zult u denken, maar niets is minder waar.

Twee bestaansredenen

Charitatieve instellingen/goede doelen bestaan namelijk om twee redenen:

  1. Het bestrijden van vroegtijdig overlijden. Denk hierbij maar aan al die organisaties die zich hard maken voor de bestrijding van kanker, hart- en vaatziekten, of een andere medische aandoening, zoals KWF Kankerbestrijding, de Hartstichting, de Hersenstichting, het DiabetesFonds. En dan zijn er ook nog de organisaties die zich richten op aspecten en in actie komen bij honger, oorlogen en natuurrampen, zoals UNHCR, het Rode Kruis, Giro555, Save the Children en Unicef.
  2. Eenzaamheid: denk hierbij aan organisaties als de Zonnebloem, Cliniclowns of het Ouderenfonds en Het Gehandicapte Kind, zij komen in actie om mensen uit hun isolement te halen, om hen weer te laten genieten van het leven, om oprechte aandacht te geven. Kortom: om te zorgen voor zin om te leven
We missen de aandacht van anderen en voor anderen

Eenzaamheid

In dit artikel zoomen we in op dat laatste aspect: eenzaamheid. De coronacrisis heeft ons allemaal beperkt, beperkt in onze bewegingsvrijheid en beperkt in de fysieke contacten. Ons sociale leven is nagenoeg stilgevallen.

Daar waar het normaal gesproken aan fondsenwervers van uw organisatie is om de verhalen te vertellen over eenzaamheid die u wilt bestrijden, heeft u er nu zelf mee te maken. Weliswaar op een andere manier, maar in de basis is het gevoel hetzelfde. Velen zijn eenzaam. Misschien bent u dat zelf, of uw gezin, uw vrienden, uw werknemers en vrijwilligers en uw donateurs.

We missen de aandacht van anderen en voor anderen. En als zo’n situatie lang duurt en te wispelturig is, liggen afstomping, eenzaamheid en depressivitiet op de loer. De eigen ‘problemen’ gaan voor op de ‘problemen van anderen’.

Dit kan ook gelden voor uw donateurs. Uw organisatie zal aandacht moeten hebben voor het gevoel van uw donateurs en daar op in moeten haken. U zult op zoek moeten gaan naar een goede manier om hier aandacht aan te geven, in combinatie met de boodschap die uw goede doel over wil brengen.

Donateurs betrekken

U kunt op verschillende manieren laten zien dat uw organisatie nog steeds voldoende aandacht heeft voor uw donateurs. Het is vrij eenvoudig om een kaartje te sturen naar uw vaste donateurs of een belletje te plegen om uw donateur te bedanken voor de steun voor uw goede doel en ook gelijk even stil te staan bij hoe deze tijd nu voor iemand is.

Daarnaast kunt u ook kijken of u donateurs meer kunt betrekken bij uw organisatie en u kunt bijvoorbeeld een panel voor donateurs starten waar hun mening en visie wordt gewaardeerd. Maar met de huidige techniek en digitalisering zijn ook andere manieren mogelijk om uw donateurs voldoende aandacht te geven en meer te betrekken bij uw organisatie.

Uw organisatie moet de aandacht van de (potentiële) donateur te pakken krijgen

Aandacht geven aan het gevoel van uw donateurs is heel belangrijk. Als fondsenwerver zijn voldoende aandacht en focus nu ook heel essentieel. U moet creatieve oplossingen vinden om uw donateurs te bereiken, aan hen aandacht te geven en hun aandacht te krijgen voor uw goede doel.

De standaarden veranderen. Fysiek contact kan nu even niet. We zitten meer dan ooit te turen op schermen. Evenementen en bijeenkomsten worden gedigitaliseerd. Het gebruik van de post als communicatiemiddel stijgt en een telefoontje wordt zeer gewaardeerd.

Kiezen
Alles heeft zijn voor- en nadelen. Door het steeds meer digitaliseren van processen kunt u opschalen en daardoor meer mensen bereiken met uw boodschap. Maar u bent niet de enige die vraagt om aandacht.

De (potentiële) donateur zal moeten kiezen uit al die boodschappen die op hem afgevuurd worden. Krijgt u nog wel de aandacht van uw donateur te pakken en heeft u voldoende aandacht voor uw donateur?

Interactie met donateurs

In plaats van het versturen van statische e-mails of het organiseren van een TV-uitzending kunt u ook denken aan het ontwikkelen van een interactief digitaal platform. Een bekende manier hiervoor is het kom-in-actieplatform waar donateurs zelf een actie kunnen bedenken om geld in te zamelen voor uw organisatie.

Maar denk ook eens aan een interactieve game waarin de problemen die uw organisatie bestrijdt aan bod komen en u letterlijk laat zien wat uw (potentiële) donateur kan doen om een oplossing te bieden voor het probleem, zoals erover praten met anderen, geld geven, zelf in actie komen, iets doneren en iets juist niet meer doen.

Combineer oplossingen

Combineer oplossingen voor uw donateurs om eenzaamheid te bestrijden met de boodschap van uw goede doel. Op die manier kunt u ook aandacht vragen voor uw goede doel.

Een goed voorbeeld is de app Ommetje van de Hersenstichting. Samen wandelen, lopen of sporten zit er nu niet in, maar via de app kunt u als groep op afstand wel actief zijn. Er wordt een oplossing geboden voor de eenzaamheid van veel mensen en daarnaast aandacht gegeven aan de positieve effecten van bewegen voor uw hersenen. Een win-winsituatie. En het werkt, de app is eind januari viraal gegaan en staat nu op nummer 1.

Kleiner kan natuurlijk ook. Vraag eens hoe uw donateur zich voelt, vertel hoe u en uw organisatie zich voelen, zoek de verbinding en pak door. Ook hiervoor kunt u interactieve digitale technieken inzetten zoals chat en interactieve sms-flows met kunstmatige intelligentie.

U moet manieren ontwikkelen om echt aandacht te geven

Aandacht voor elkaar

Aandacht in deze tijd is dus erg belangrijk. Aandacht voor de emotionele rollercoaster waar we allemaal in zitten. Aandacht voor elkaar en elkaars gevoel. Aandacht voor uw donateur en hoe u en uw organisatie zich voelen om vervolgens aandacht voor uw organisatie en de problemen die u wilt oplossen te kunnen krijgen. Geef dus oprechte aandacht aan elkaar de komende periode en ga niet bij de pakken neer zitten.

Uw organisatie moet deze periode juist omarmen en nieuwe manieren vinden en ontwikkelen om echt aandacht te geven aan uw donateurs. Op die manier komt uw goede doel sterker uit deze crisis.

Let daarnaast een beetje op uw werknemers, vrijwilligers, relaties, vrienden en familie. Zowel jong als oud kan wel wat steun en aandacht gebruiken. Iedereen ervaart in deze tijd een vorm van eenzaamheid. Een beetje aandacht kan een groot verschil maken. Pak de telefoon of stuur een kaartje om in contact te blijven. Aandacht voor elkaar is het sleutelwoord in deze periode.