Functioneren en beoordelen

Het beoordelen van werknemers gebeurt gewoonlijk in een beoordelingsgesprek aan het einde van een kalenderjaar. Er zijn echter nog meer typen gesprekken, zoals het functioneringsgesprek (meestal halverwege het jaar), het doelstellingengesprek of planningsgesprek en het voortgangsgesprek. Het gedegen en objectief beoordelen van functioneren is zeker geen peulenschil. Er zijn dan ook verschillende valkuilen waar een leidinggevende in kan trappen. Zo kan hij bijvoorbeeld alleen het functioneren van de laatste paar weken meenemen terwijl de beoordeling over een langere periode hoort te gaan. Oude koeien en persoonlijke irritaties mogen de beoordeling ook niet  beïnvloeden. Daarmaast moet er ruimte zijn voor vragen en opmerkingen van de werknemer.

 

Tools

Verdiepingsartikelen

Het Nieuwe Beoordelen in de praktijk

Functioneren en beoordelen Publicatiedatum 25-04-2019

De geluiden dat de traditionele wijze van beoordelen waarin één keer per jaar een eenrichtingsgesprek wordt gevoerd achterhaald zou zijn, worden steeds luider. Het gesprek is...

Let op de juridische valkuilen bij het nieuwe beoordelen

Functioneren en beoordelen Publicatiedatum 29-01-2019

Steeds meer organisaties gaan aan de slag met het nieuwe beoordelen. Geen periodieke functionerings- en beoordelingsgesprekken meer, maar een continue dialoog waarbij het...

E-learning

Functionerings- en beoordelingsgesprekken deel 3
Videocollege
21 minuten
12-11-2014
Functionerings- en beoordelingsgesprekken deel 2
Videocollege
15 minuten
12-11-2014

Vraag en antwoord

Welke typen beoordelingsgesprekken zijn er?
Grofweg kunt u voor een beoordelingsgesprek kiezen uit drie verschillende gespreksmethoden, die allemaal hun specifieke voor- en nadelen hebben. U kunt er voor kiezen om met name het verleden te evalueren, wat feitelijk ook het belangrijkste doel is van een beoordelingsgesprek. Daardoor... Lees het hele antwoord