Waar moet ik als zzp’er rekening mee houden als ik een hypotheek wil aanvragen?

14 september 2021

Ik wil een huis gaan kopen als zzp’er. De hypotheekverstrekkers stellen echter andere eisen voor het verstrekken van een hypotheek aan een zzp’er dan een werknemer. Aan welke (andere) eis(en) moet ik voldoen?

Voor werknemers die een hypotheek aanvragen is een vast arbeidscontract (contract voor onbepaalde tijd). Maar als zzp’er zonder werkgever is dat natuurlijk niet mogelijk. Om als zzp’er een hypotheek aan te kunnen vragen zijn in principe de cijfers van de laatste drie jaren van uw onderneming nodig. De gemiddelde winst over de afgelopen drie jaar geldt als het toetsingsinkomen om uw hypotheek te berekenen. Bestaat uw onderneming korter dan drie jaar, dan gaan prognoses en de onderbouwing daarvan bij de cijfers meespelen.  Laat deze dan opstellen door een accountant.

Benodigde documenten

Voor het aanvragen van een hypotheek moet u in ieder geval de volgende documenten bij de hand hebben:

  • Jaarrekeningen van de laatste drie jaren. Bestaat uw bedrijf nog geen drie jaar? Vul de beschikbare jaarrekeningen dan aan met een prognose, opgesteld en getekend door uw accountant.
  • Een recent uittreksel van de KvK.
  • Belastingaangiftes én -aanslagen van de laatste drie jaar.
  • Overzicht van uw pensioenopbouw. Gebruik hiervoor www.mijnpensioenoverzicht.nl, maar kijk ook naar de eventuele oudedagsvoorzieningen in uw onderneming
  • Privéstukken: kopie legitimatiebewijs, afschriften van uw spaarrekeningen en beleggingen, een overzicht van uw schulden en andere verplichtingen