Kritiek op verdwijnen blauwe envelop

De Nationale ombudsman geeft aan dat de Belastingdienst bij de overstap van de blauwe envelop naar de digitale berichtenbox flinke misstappen heeft begaan. Mensen zijn namelijk niet goed geïnformeerd over de digitalisering en de overstaptermijn is te kort.

4 april 2016 | Door redactie

De Belastingdienst wil stap voor stap minder berichten per post gaan versturen en is berichten meer digitaal gaan verzenden. Zo verstuurt de fiscus de voorschotbeschikking voor de toeslagen al volledig digitaal. De Nationale ombudsman had klachten ontvangen over het afschaffen van de blauwe envelop en is in november 2015 een onderzoek gestart. Zijn bevindingen heeft hij vastgelegd in een binnenkort te verschijnen rapport ‘Het verdwijnen van de blauwe envelop’. De ombudsman heeft in dit rapport forse kritiek geuit op de snelheid van het afschaffen van de blauwe envelop.

Fiscus mag mensen niet dwingen tot alleen online contact

De Nationale ombudsman vindt dat door de digitalisering de afstand tussen belastingplichtigen en de Belastingdienst te groot wordt. De fiscus mag mensen niet dwingen tot alleen online contact. Dit gaat ten koste van mensen zonder internet en laaggeletterden. De ombudsman meent dat het papieren contact moet blijven bestaan en dat de digitale berichtenbox slechts een extra service is.

Toch blauwe envelop blijven ontvangen

Volgens een woordvoerder van de Belastingdienst kunnen mensen er toch voor kiezen om de blauwe envelop te blijven ontvangen. Ze kunnen dit bij de Belastingtelefoon aangeven. Mensen die niet om kunnen gaan met de digitale berichten, blijven dan de blauwe envelop ontvangen.