Creativiteit vraagt om toewijding werkgever

Om onderscheidend en concurrerend te zijn, willen werkgevers graag creatieve talenten onder hun hoede hebben. Er zijn een paar stappen die een organisatie kan nemen om creativiteit te stimuleren, maar die zijn niet voor iedereen weggelegd.

15 mei 2017 | Door redactie

Veel organisaties streven naar creativiteit, maar in de praktijk zijn maar weinig organisaties echt creatief vergeleken met bijvoorbeeld een bedrijf als Google. Creativiteit vereist namelijk een risicovolle houding van de werkgever. Elk proces, elk project en elke samenwerking moet dan telkens opnieuw worden uitgevonden om origineel en inventief te kunnen zijn (e-learning).

Niet op de lauweren rusten

Voor organisaties die creatief (willen en kunnen) zijn, gelden de volgende uitgangspunten:

  • Neem niets voor waar aan. Bedrijven als Google en Apple zijn groot geworden doordat hun oprichters buiten de lijntjes kleurden en flinke risico’s namen. De lat moet hoog liggen in uw organisatie, maar er moet ook ruimte zijn voor missers.
  • Maak geld vrij. Vaak is er geen budget beschikbaar om nieuwe ideeën of creatieve invalshoeken op bestaande processen uit te voeren. De werkgever zou hiervoor juist jaarlijks ruimte moeten maken in het budget (traject), bijvoorbeeld onder het kopje Research & Development.
  • Voer ideeën daadwerkelijk uit. Veel managers kunnen verzanden in het schaven aan bestaande plannen of de bedachte strategie, terwijl ze eigenlijk aan de slag moeten met de ideeën van werknemers. Nieuwe ideeën komen makkelijk boven water met een brainstormsessie (tool).

Bijlagen bij dit bericht

Analytisch en creatief denken
E-learning | VideoCollege 23 minuten