Welke voorwaarden zijn er nodig om werknemers goede ideeën te laten ontwikkelen en op die manier te laten bijdragen aan innovatie? Uit promotieonderzoek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam blijkt dat werknemers alleen betere ideeën ontwikkelen of een constante kwaliteit laten zien in hun voorstellen als ze eerder succesvol zijn geweest in het aandragen van nieuwe ideeën.
Medewerkers van wie ideeën in het verleden zijn afgewezen, zijn eerder geneigd om met nieuwe voorstellen te komen. Maar de kwaliteit van die nieuwe ideeën is minder goed dan bij collega’s die eerder succesvol zijn geweest in het aandragen van nieuwe ideeën, zo blijkt uit het proefschrift ‘Idea Management: Perspectives from Leadership, Learning, and Network Theory’ (pdf) van Dirk Deichmann aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Leidinggevenden kunnen innovatie door hun personeel aanmoedigen door altijd vanuit de doelstellingen van de organisatie te denken en ook daarnaar te handelen. Managers die werknemers om ideeën vragen, maar daar vervolgens niets mee doen of medewerkers niet informeren over de voortgang, smoren het enthousiasme in de kiem. Een positieve en open houding van leidinggevenden is dus essentieel.
Om innovatie te stimuleren, kunt u natuurlijk een ideeënbox ophangen, maar er zijn creatievere alternatieven: