Klanttevredenheid hoogste prioriteit bij financials

17 maart 2020 | Door redactie

Bij het merendeel van Nederlandse accountants- en administratiekantoren staat klanttevredenheid dit jaar bovenaan de prioriteitenlijst. Dat blijkt uit een onderzoek onder meer dan 250 kantoren. Het efficiënt automatiseren van kantoorprocessen krijgt ook veel aandacht.

De vijf belangrijkste aandachtsgebieden voor kantoren in 2020 zijn:

  • het verhogen van klanttevredenheid (53%);
  • het efficiënt automatiseren van kantoorprocessen (43%);
  • het digitaliseren van klantendossiers (27%);
  • het zorgen voor een toename van het aantal klanten (26%);
  • het verlagen van kosten/het verbeteren van de marge (22%).

Focus financiële adviseur ingrijpend veranderd

Het onderzoek van softwareleverancier Exact is ook uitgevoerd in 2018. Uit de resultaten van dit jaar blijkt dat de focus van de financiële adviseur in twee jaar tijd ingrijpend is veranderd. In 2018 bestond de lijst van prioriteiten uit: het voldoen aan nieuwe wet- en regelgeving (51%), het verbeteren van de dienstverlening (47%) en het verbeteren van producten en diensten (39%). Het verhogen van klanttevredenheid (35%) stond in 2018 dus nog niet eens in de top 3.

Prioriteiten op ICT-gebied

De accountants- en administratiekantoren werd ook gevraagd naar de prioriteiten op het gebied van automatisering. Van alle kantoren geeft 83% aan dat ze de aanlevering van bonnen en facturen door klanten willen digitaliseren, gevolgd door het volledig automatiseren via robotic accounting (58%) en het kunnen bieden van een kantoorapp met een dashboard met kritieke prestatie-indicatoren (kpi’s) en standaardisatie via het Referentie Grootboek Schema (RGS) (44%).

Ruimte voor advies

Op ICT-gebied hechten de kantoren ook veel waarde aan de volgende zaken: gegevensuitwisseling met andere software en benchmarking (38%), elektronisch factureren (tool) via PEPPOL (35%) en het uitbreiden van de dienstverlening met salarisverwerking (30%).
Ook bij automatisering staat de klant centraal. Door automatisering bij de klant door te voeren, ontstaat er voor administratie- en accountantskantoren ruimte om te adviseren op basis van data.  

Bijlagen bij dit bericht