Kosteloze innovatie bij creatief mkb

Kleine bedrijven blijken uitstekend in staat tot innovatie zonder dat ze hier veel geld in steken of subsidie voor krijgen. Met deze gratis innovatie weten de bedrijven succesvolle nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen onder 450 bedrijven.

26 oktober 2016 | Door redactie

De onderzoekers konden geen directe reden aanwijzen voor deze opmerkelijke observatie. Zo’n 20% van de 450 onderzochte bedrijven bleken met weinig of geen middelen toch 40% van hun omzet te verdienen uit nieuw ontwikkelde producten en innovatie. Hoewel meer onderzoek nodig is om de belangrijke factoren te achterhalen, hebben de onderzoekers al wel kunnen vaststellen dat het vaak gaat om kleine bedrijven waar een ondernemer met een sterke visie aan het roer staat.

Middenmanagement zorgt voor dagelijkse sleur

De hoofdonderzoeker constateerde verder dat het opvallend was dat het bijna zonder uitzondering ging om bedrijven met een sterk ontwikkeld middenmanagement, een laag werknemers direct onder de ondernemer die de dagelijkse zaken regelt. Hierdoor heeft de ondernemer genoeg tijd en aandacht om zich bezig te houden met innovatie. De ontwikkelingen komen dan vooral tot stand dankzij zijn creativiteit en niet door een groot budget voor R&D