Na Tikkie, We all pay en Bunq is er een nieuwe betaalapp Payconiq in Nederland gelanceerd. De app is mede ontwikkeld door grote banken zoals ING. Eerder is Payconiq al in België en Duitsland geïntroduceerd. De app heeft in Nederland 20.000 klanten.
Er was al aangekondigd dat de app vanaf de zomer van 2017 ook in Nederland beschikbaar zou komen, maar dat heeft iets langer geduurd. Het systeem werd voor het eerst in België gelanceerd door ING. Ook KBC en Belfius stapten daar in. In Nederland nemen ook Rabobank, SNS, ASN en Regiobank deel aan de ontwikkeling van de app. Met Payconiq is de betaling direct via de Payconiq-app op een smartphone uit te voeren. Daarmee gaat de app verder dan alleen het ontvangen en verzenden van een betaalverzoek.
Betalen via iDeal is bij deze app niet nodig. De gebruiker scant met zijn smartphone de QR-code die hij krijgt te zien in het uitchecksysteem en op de online webpagina. Vervolgens wordt de betaling van een aankoop via een vingerafdruk of pincode bevestigd. Een ander verschil met bestaande apps is dat er met Payconiq ook in fysieke winkels en webwinkels betaald kan worden. De app zelf, het verzenden van betaalverzoeken en het doen van transacties zijn gratis voor gebruikers. Winkeliers betalen een fee per transactie: 12 eurocent voor online aankopen, en 6 eurocent voor aankopen in een fysieke winkel.
In België zijn inmiddels 45.000 winkels aangesloten. Payconiq wil de service in de gehele Benelux aanbieden en wil ook samenwerken met het Luxemburgse Digicash Paymentsom. De ontwikkelaar van de app is in gesprek met andere banken en met grote supermarkten en winkelketens over deelname. De regels uit de Europese richtlijn voor betaaldiensten PSD2 maken het mogelijk dat derde partijen zoals Payconiq, zelf betaalmethoden (tool) mogen ontwikkelen en aanbieden aan consumenten en ondernemers. Hierdoor kunnen andere dienstverleners toegang krijgen tot de betalingsgegevens van bankklanten.