Serious gaming is een onderhoudende en interactieve manier om informatie over te dragen en de kennis van uw werknemers te toetsen. Een voordeel van serious games is dat medewerkers vaak in een levensechte omgeving praktijkvragen en beroepshandelingen kunnen oefenen.
In de zorg wordt serious gaming ook steeds vaker ingezet. Zo kunnen anesthesisten en chirurgen in opleiding van het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam sinds kort via twee apps op het web (en binnenkort ook op de smartphone) zo’n 100 praktijkvragen beantwoorden over concrete situaties, protocollen of medicatie. Goede antwoorden leveren punten en extra tijd op, foute antwoorden kosten tijd. Terwijl de tijd tikt, moet de arts in opleiding dus de juiste keuze maken.
Een serious game ontwikkelen kost tijd. Ook moet het spel aan bepaalde didactische eisen voldoen. Een goede game beschikt over een duidelijk leermodel en is gebaseerd op pedagogische principes. Van de twee apps die nu voor het AMC zijn ontwikkeld, wordt ook het effect op het leergedrag gemeten. TNO Informatie- en Communicatietechnologie doet al langer onderzoek naar de mogelijkheden van serious gaming voor het Nederlandse bedrijfsleven en de overheid. Hiervan is ook een rapport: ‘Serious gaming. Onderzoek naar knelpunten en mogelijkheden van serious gaming’ (pdf).