Zo kan uw onderneming nog verder digitaliseren

De wereld wordt in toenemende mate digitaal. Elke ondernemer kan op zijn vingers natellen dat hij geen keus heeft dan met deze ontwikkeling mee te gaan. Dit geldt niet alleen voor de kernactiviteiten van de onderneming, maar minstens net zo goed voor de ondersteunende processen.

In deze toolbox staan voor een aantal plekken in uw onderneming de mogelijkheden tot digitalisering toegelicht, ondersteund met praktische tools.

  • 1

    Download de interactieve checklist

    Zo kan uw onderneming nog verder digitaliseren

    Op deze gebieden kunt u digitale processen invoeren of verbeteren

    De groeiende toepassingsgebieden van digitalisering raken alle kanten van uw onderneming, van uw core business tot alle ondersteunende processen. Met name op het gebied van de financiële administratie zijn er voor de meeste ondernemingen nog flink wat stappen mogelijk.

    In deze toolbox geven we per domein direct toepasbare informatie over de mogelijkheden tot (verdere) digitalisering, en ook waar u op moet letten bij het invoeren daarvan. Verder vindt u hier handige tools die u kunt gebruiken om te beoordelen hoe ver uw onderneming al is met digitalisering, en welke vervolgstappen u nog kunt nemen.

  • 2

    Digitale kantooromgeving

    Automatisering van de kantooromgeving

    Verdiepingsartikel Innovatie Publicatiedatum: 01-09-2021

    Automatisering neemt een vlucht tijdens de coronapandemie. Het vele thuiswerken vraagt bij menig advieskantoor om een digitaliseringsslag.Heeft u een klein accountants- of administratiekantoor en wilt u meer digitaal gaan werken, verdiep u dan in de verschillende mogelijkheden die u voorhanden heeft. Vergeet daarbij niet om goed te kijken naar de veiligheid.


    Samenwerken tijdens en na de coronapandemie

    Verdiepingsartikel Hybride werken Publicatiedatum: 10-11-2021

    De coronapandemie heeft de wereld behoorlijk op zijn kop gezet. Bijna iedereen heeft te maken gekregen met bepaalde beperkingen, werkgevers en werknemers niet uitgezonderd. Toch heeft het virus ook positieve ontwikkelingen met zich meegebracht. Vooral op het gebied van digitalisering zijn allerlei processen in een gigantische stroomversnelling geraakt.


    Mis de digitale transformatieboot niet

    Verdiepingsartikel Leidinggeven Publicatiedatum: 28-12-2020

    Digitale transformatie, datagedreven werken, disruptieve technologie... begrippen die meer zijn dan alleen modekreten. Want om in de toekomst te kunnen overleven, moeten organisaties eraan geloven en digitaal blijven innoveren. Maar wat vraagt dat precies van het management? Leidinggevenden moeten zich op zijn minst verdiepen in het onderwerp. Een pleidooi voor digitaal innoveren.


    Digitale transformatie: een kwestie van durven veranderen

    Verdiepingsartikel Leidinggeven Publicatiedatum: 06-07-2020

    De ontwikkelingen op het gebied van digitale transformatie wekken misschien de indruk dat innovatie vooral draait om techniek. Maar de technologie is eigenlijk het simpelste deel van vernieuwing. Managers moeten vooral nieuwe werkwijzen en businessmodellen durven omarmen. De ‘schijf van vijf voor innovatie’ geeft u praktische handreikingen om hiermee aan de slag te gaan in uw eigen organisatie.


  • 3

    Digitale administratie

    Het verschil: robotic process automation en accounting

    Nieuws Innovatie Publicatiedatum: 12-05-2020

    Dat digitalisering een steeds grotere rol inneemt in de samenleving is wel gebleken tijdens de coronacrisis. Het thuiswerken is in veel sectoren – zeker ook in de financiële sector – goed mogelijk door innovaties. Ook veel administratieve zaken kunnen worden gedigitaliseerd, bijvoorbeeld door robotic process automation en robotic accounting. Wat is het verschil tussen deze twee termen?


    Werken met realtime data

    Verdiepingsartikel Data-analyse Publicatiedatum: 11-11-2019

    Als vertrouwenspersoon van de ondernemer biedt u ondersteuning bij de jaarrekening. U richt zich daarbij op cijfers van gisteren, terwijl de ondernemer juist wil weten hoe zijn bedrijf er vandaag voor staat. Ligt hij niet op koers, dan wil hij weten wat hij alsnog kan doen om ook morgen een goede boterham te kunnen verdienen. Door slimme inzet van automatisering kunt u uw klant proactief adviseren op basis van actuele cijfers.


    Contracten digitaal beheren

    Infographic Bewaarplicht Publicatiedatum: 31-07-2019

    Binnen uw onderneming heeft u vaak te maken met verschillende soorten contracten. Het digitaliseren van contracten kan het beheren ervan eenvoudiger maken. Zo bespaart u tijd en kunt u op tijd in actie komen op belangrijke contractmomenten.


    De fiscale bewaarplicht: ook voor digitale gegevens

    Verdiepingsartikel Bewaarplicht Publicatiedatum: 19-08-2021

    Onder ondernemers spelen nog veel vragen over de bewaarplicht van de administratie. De Belastingdienst heeft onlangs daarom een aantal vragen beantwoord. Dat veel vragen over de digitalisering van de administratie gaan lijkt logisch in deze tijd.


  • 4

    Digitale factuurverwerking

    Het automatisch verwerken van facturen

    Verdiepingsartikel Facturen Publicatiedatum: 25-01-2022

    Het verwerken van facturen in de financiële administratie kan op verschillende manieren. Idealiter komt een factuur geheel automatisch vanuit het boekhoudsysteem van de leverancier terecht in het boekhoudsysteem van de klant. Daar wordt de factuur automatisch geboekt op de juiste rekeningen en betaalbaar gesteld en gecontroleerd. Deze werkwijze is nog geen gemeengoed.


    Online betalingen in de boekhouding

    Verdiepingsartikel Boekhouden Publicatiedatum: 12-10-2021

    Veel ondernemers bieden hun producten of diensten vandaag de dag online aan. Voor hen én voor diegenen die de digitale stap nog willen gaan maken, is het handig om te weten hoe online betalingen zo efficiënt mogelijk in de boekhouding kunnen worden opgenomen. Onderzoeksbureau GBNED deed er onderzoek naar en publiceerde recent het rapport ‘Boekhoudsoftware: online betalingen en de rol van Payment Service Providers’. In deze publicatie werden enkele mogelijkheden uiteengezet.


    Is uw onderneming klaar voor elektronisch factureren?

    Tool Facturen Publicatiedatum: 25-08-2022

    Houd bij de invoer van elektronisch factureren in uw onderneming rekening met de criteria die opgesomd staan in deze checklist.


    Elektronisch factureren invoeren in vier stappen

    Tool Facturen Publicatiedatum: 25-08-2022

    Doet uw onderneming nog niet aan elektronische factuurverwerking, maar wilt u dit wel introduceren, volg dan de stappen in dit stappenplan.


  • 5

    Digitale gegevensuitwisseling

    Hoe werkt Standard Business Reporting?

    Infographic Jaarverslag en jaarrekening Publicatiedatum: 12-08-2019

    Ondernemingen die vallen onder het jaarrekeningregime van middelgrote ondernemingen moeten de jaarrekening vanaf het boekjaar 2017 verplicht deponeren met Standard Business Reporting (SBR). Hoe werkt dit systeem?


    Vragen over: deponeren met SBR, XBRL en RGS

    Nieuws Jaarverslag en jaarrekening Publicatiedatum: 11-03-2022

    De meeste organisaties die verplicht zijn om hun jaarrekening te deponeren, moeten dat digitaal doen met Standard Business Reporting (SBR). Voor organisaties die vallen onder het regime micro of klein geldt dit al sinds 2017, voor middelgroot sinds 2017 en voor groot waarschijnlijk vanaf 2023. Ook andere uitvragende partijen, zoals de Belastingdienst, eisen dat rapportages via SBR worden aangeleverd.


    Wat is eHerkenning en hoe werkt het?

    Tool Contact met de Belastingdienst Publicatiedatum: 05-08-2021

    Om namens uw organisatie contact op te nemen met de Belastingdienst en UWV, heeft u eHerkenning nodig.


    Hoe vraag ik eHerkenning aan?

    Vraag & Antwoord Contact met de Belastingdienst Publicatiedatum: 01-12-2020

    Om namens mijn onderneming contact op te nemen met de Belastingdienst en UWV heb ik eHerkenning nodig, hoe kan ik dat aanvragen?


  • 6

    Digitale gereedschappen

    Meeste boekhoudsoftware in Nederland via de cloud

    Nieuws Boekhouden Publicatiedatum: 21-06-2022

    De cloud is de norm voor boekhoudsoftware in Nederland. Deze conclusie trekt onderzoeksbureau GBNED in de 'Gids boekhoudsoftware 2022'. In deze publicatie wordt voor het achtste jaar op rij alle standaard boekhoudsoftware in Nederland onder de loep genomen.


    Diensten in de cloud

    Infographic Facilitaire zaken Publicatiedatum: 15-08-2019

    Neemt u diensten af in de cloud? In dat geval koopt en installeert u deze niet zelf: u 'huurt' ze bij een leverancier en benadert ze via internet. De leverancier zorgt voor het beheer en het onderhoud. Welke veelgebruikte (SaaS, IaaS, PaaS) en minder vaak gebruikte diensten bestaan er zoal?


    Het effect van de omzetverwachting voorspeld met Excel

    Verdiepingsartikel Data-analyse Publicatiedatum: 23-03-2022

    Zakelijk gezien is rekenbladprogramma Excel eigenlijk nog steeds onmisbaar. Door de vele mogelijkheden bewijst het zijn nuttige diensten op allerlei terreinen. Voor de financial is het uitvoeren van complexe rekenopdrachten met behulp van formules en de bijbehorende functies een belangrijk element.Maar niet alleen rekenen, ook voorspellen kan met Excel. Dat doet u met ‘wat-als-analyses’.


    Het succesvol implementeren van business intelligence

    Verdiepingsartikel Data-analyse Publicatiedatum: 06-04-2021

    In het huidige digitale tijdperk bezitten ondernemingen meer data dan ooit. De verkoop van een product of dienst leidt tot data over de klant, de omzet, de doorlooptijd van aankoop tot levering en ga zo nog maar even door. Maar data blijft enkel data wanneer u niet slim gebruikmaakt van de beschikbare middelen om data om te zetten naar waardevolle informatie.


  • 7

    Digitale risico’s

    Werken in de cloud is makkelijk, maar kent ook risico's

    Verdiepingsartikel Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) Publicatiedatum: 22-12-2020

    Door in de cloud te werken hoeft uw onderneming geen dure software aan te schaffen. De software staat bij de leverancier; hij zorgt voor het beheer, de infrastructuur en het onderhoud. U ‘huurt’ alleen de toegang en het gebruiksrecht en kunt er via internet mee werken.U kunt overal online (samen)werken aan documenten, plaats- en tijdonafhankelijk. Goede beveiligingsmaatregelen zijn dan wel essentieel.


    Zo verbetert u de cybersecurity van uw organisatie

    Toolbox Cybersecurity Publicatiedatum: 21-04-2022

    Berichten over hacks, ransomware, phishing en andere cybercrime zijn letterlijk dagelijks nieuws. Het lijkt erop dat het niet de vraag is of uw organisatie getroffen wordt door een cyberaanval, maar eerder wanneer en hoe. En vooral: hoe groot is de schade en hoe snel is deze hersteld. In deze toolbox leest u niet alleen hoe uw organisatie zich zo goed mogelijk kan beschermen tegen digitale aanvallen, maar ook hoe uw werknemers daaraan kunnen bijdragen, en hoe u zo goed en snel mogelijk de schade herstelt.