Bijna iedere organisatie heeft te maken met handelsnamen en merken. Deze termen overlappen elkaar soms en zijn haast onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wat zijn de verschillen en waar moeten organisaties rekening mee houden?
Een handelsnaam is de naam waarmee een organisatie wordt gedreven. Hij wordt gebruikt in het economisch verkeer. Het doel van de handelsnaam is de unieke identificatie van een organisatie. Eén organisatie kan meerdere handelsnamen hebben. Als een organisatie bijvoorbeeld ‘Jansen’ heet, kan zij de handelsnaam ‘Jansen fietsenmakers’ en ‘Jansen scooterverkoop’ gebruiken. De belangrijkste eis is dat de handelsnaam geen verwarring oplevert. Een bakkerij kan dus niet ‘Bakker’ als handelsnaam gebruiken, omdat die term voor iedere bakkerij gebruikt wordt. Pas als een organisatie een handelsnaam ook daadwerkelijk gebruikt, is die beschermd. Enkel het deponeren van een handelsnaam bij de Kamer van Koophandel is dus niet genoeg.
Een merk werkt anders: iemand (de ‘merkhouder’) heeft namelijk een bepaald woord, een afbeelding, geluid of zelfs vorm of kleur vastgelegd als merk. Die merkhouder is de enige binnen een bepaald gebied die dat merk mag gebruiken voor een bepaald handelsdoel. In bovenstaand voorbeeld zou het kunnen gaan om het logo van ‘Jansen’. Een merkregistratie moet worden aangevraagd. De procedure duurt soms wel een jaar, maar een geregistreerd merk heeft voordelen:
Het vastleggen van een merk kan voor de Benelux of voor heel Europa. Dat laatste is duurder en alleen handig als uw organisatie ook buiten de Benelux wil gaan handelen. Het heeft geen zin om een merk te registreren zonder het te gebruiken. Het vervalt dan na vijf jaar.