Handelsnaam en merk in een notendop

Bijna iedere organisatie heeft te maken met handelsnamen en merken. Deze termen overlappen elkaar soms en zijn haast onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wat zijn de verschillen en waar moeten organisaties rekening mee houden?

8 augustus 2016 | Door redactie

Een handelsnaam is de naam waarmee een organisatie wordt gedreven. Hij wordt gebruikt in het economisch verkeer. Het doel van de handelsnaam is de unieke identificatie van een organisatie. Eén organisatie kan meerdere handelsnamen hebben. Als een organisatie bijvoorbeeld ‘Jansen’ heet, kan zij de handelsnaam ‘Jansen fietsenmakers’ en ‘Jansen scooterverkoop’ gebruiken. De belangrijkste eis is dat de handelsnaam geen verwarring oplevert. Een bakkerij kan dus niet ‘Bakker’ als handelsnaam gebruiken, omdat die term voor iedere bakkerij gebruikt wordt. Pas als een organisatie een handelsnaam ook daadwerkelijk gebruikt, is die beschermd. Enkel het deponeren van een handelsnaam bij de Kamer van Koophandel is dus niet genoeg.

Merk heeft zo z’n voordelen

Een merk werkt anders: iemand (de ‘merkhouder’) heeft namelijk een bepaald woord, een afbeelding, geluid of zelfs vorm of kleur vastgelegd als merk. Die merkhouder is de enige binnen een bepaald gebied die dat merk mag gebruiken voor een bepaald handelsdoel. In bovenstaand voorbeeld zou het kunnen gaan om het logo van ‘Jansen’. Een merkregistratie moet worden aangevraagd. De procedure duurt soms wel een jaar, maar een geregistreerd merk heeft zo z’n voordelen:

  • Met een merk is de merkhouder beschermd (tool) in het hele gebied waarvoor de registratie geldt (bijvoorbeeld de Benelux of de hele EU), terwijl een handelsnaam alleen voldoende bescherming biedt om op te treden tegen concurrenten die binnen hetzelfde afzetgebied onder een sterk gelijkende naam opereren.
  • Met een merk kan een organisatie optreden tegen product- of dienstnamen die te veel lijken op die van haarzelf. Een handelsnaam is daarvoor niet genoeg: die beschermt alleen tegen concurrenten met dezelfde bedrijfsnaam.

Het vastleggen van een merk kan voor de Benelux of voor heel Europa. Dat laatste is duurder en alleen handig als uw organisatie ook buiten de Benelux wil gaan handelen. Het heeft geen zin om een merk te registreren zonder het te gebruiken. Het vervalt dan na vijf jaar.

In de rubriek 'In een notendop' zet Rendement een wet, regel of proces voor u uiteen. In deze editie: de voor- en nadelen van handelsnamen en merknamen.