Inhaken op WK 2014? Overspeel uw hand niet

Nu het WK voetbal in Brazilië op komst is, is het natuurlijk verleidelijk om in uw reclame-uitingen aan te haken bij dit geliefde sportevenement. En als het op marketing aankomt, kent de creativiteit van ondernemingen vaak geen grenzen. Toch is lang niet alles geoorloofd. Hoe voorkomt u dat u wordt teruggefloten?

25 april 2014 | Door redactie

U herinnert zich vast wel de oranje jurkjes, die bierbrouwer Bavaria in 2010 voor het WK voetbal inzette en die een enorme hype genereerden. Tijdens de wedstrijd Nederland-Denemarken werden een aantal vrouwen met zo’n jurkje aan op last van de FIFA uit het Oranje-supportersvak verwijderd. Bavaria was immers geen commerciële partner van de FIFA.  De rel die daarop ontstond legde Bavaria geen windeieren; de bierbrouwer haalde de nationale en internationale pers. 

Brutaal aanhaken bij het WK niet toegestaan

Natuurlijk zijn de meeste ondernemingen minder brutaal in hun acties. Maar ook op ‘conventionele’ wijze aanhaken bij het sportevenement, door termen als WK, WK 2014, Brazil 2014 in uw reclame-uitingen te verwerken, kunt u beter niet doen. Deze termen zijn namelijk gewoon door de FIFA geregistreerd. Daarnaast proberen ondernemingen bij elk WK weer te suggereren dat zij op enige wijze betrokken zijn bij de organisatie van het WK als sponsor. De FIFA kan dergelijke acties niet waarderen. Ook afbeeldingen of tekeningen en namen van deelnemers aan het sportevenement, mag u niet gebruiken.

Algemene bewoordingen in reclame toegestaan

U kunt daarentegen probleemloos de meer algemene bewoordingen gebruiken in uw reclame-uitingen. Over kreten als wereldkampioenschap voetbal, Brazilië en het Nederlands elftal doet de FIFA niet moeilijk. Zij kan hiervan ook geen punt maken; beschrijvende woorden kunnen niet worden geregistreerd bij merkenbureaus. De kleur oranje en de Braziliaanse vlag mag u ook gewoon gebruiken in uw reclame-uitingen.