Recht op aangekochte merknaam niet meteen laten verlopen

8 februari 2019 | Door redactie

Bedrijven die een ander sterk merk hebben opgekocht dat ze niet zelfstandig willen laten voortbestaan, doen er toch goed aan de merkregistratie in stand te houden. Ze voorkomen daarmee commercieel nadeel voor het eigen bedrijf.

Stel, bedrijf X doet merk Y in de uitverkoop. Bedrijf Z koopt merk Y met de bedoeling het op te laten gaan in het eigen bedrijf. Daarmee komt een einde aan merk Y en wordt registratie in feite overbodig. Is het nu verstandig als bedrijf Z de merkregistratie laat verlopen? Meestal niet. Als de registratie verloopt, kan een andere partij de rechten op de merknaam vastleggen. Zeker als de merknaam (tool) al vrij snel na de overname op de markt komt en het een sterk merk betrof, kan die derde de merknaam kopen in de hoop daarmee voormalige klanten te trekken. Dat is dus in het nadeel van bedrijf Z, dat bovendien misschien veel geld besteed heeft aan een campagne om de klanten van merk Y aan zich te binden.

Merknaam actief blijven gebruiken

Als bedrijf Z de hernieuwde merkregistratie succesvol wil maken, is het wel verplicht de merknaam actief te blijven gebruiken. Laat Z dit na, dan zou het merk vervallen kunnen worden verklaard, waardoor het alsnog door anderen geregistreerd kan worden. Bedrijf Z moet dus wel een strategie bedenken waarbij merk Y op een relevante manier in gebruik kan blijven zonder dat daardoor een conflict ontstaat met het eigen merk.