Ondernemers zien wereldwijd nog kansen in coronatijd

De coronacrisis heeft vanzelfsprekend ook een grote impact op Nederlandse ondernemers die internationaal actief zijn. Omzet valt weg, en opdrachten binnenhalen op beurzen is er even niet bij. Toch ziet een deel – zoals het ondernemers betaamt – óók juist kansen in deze roerige tijden.

4 november 2020 | Door redactie

De coronacrisis gooit de bedrijfsvoering in menig onderneming overhoop. En bij internationale ondernemers is dat niet anders, zo laat een onderzoek in opdracht van de RVO en het ministerie van Buitenlandse Zaken zien. Van de 957 ondervraagde ondernemers heeft 75% op de internationale markt last van de coronacrisis. Verder ziet 17% geen impact en merkt 5% juist een positief effect door bijvoorbeeld toegenomen vraag.

Strategie aanpassen soms broodnodig

Naast de Brexit is de coronacrisis daarmee het volgende hoofdpijndossier voor internationale ondernemers. De negatieve gevolgen van de coronamaatregelen zitten ‘m met name in omzetverlies door vraaguitval en reisrestricties, waardoor internationale beurzen worden afgelast en klanten in het buitenland bezoeken onmogelijk is.
Ook noemt een deel van de ondervraagden vertraging bij toeleveranciers en in productie als struikelblok. Met name de bevoorrading uit China en uit Italië stelt ondernemers voor problemen. Een kleine groep van 4% overweegt om de productie te verplaatsen naar een ander land vanwege de coronacrisis.
Maar dat op dezelfde voet verder gaan geen optie is, blijkt ook duidelijk uit de antwoorden. Hoewel de overgrote meerderheid verwacht dat zij in dezelfde landen actief kunnen blijven als vóór de crisis, denkt bijna vier op de tien ondervraagden dat zij hun strategie moeten gaan aanpassen. Het meest genoemd daarbij is het aanpassen van het proces, zoals meer lokaal inkopen. Daarnaast wil een deel meer inzetten op online verkoop of (de prijs van) het product aanpassen. En 9% heeft de optie ‘afwachten/stoppen’ aangevinkt.

Kansen in digitaal zakendoen en nieuwe landen

Anderzijds: geen economische crisis zo groot of er zijn ondernemers die kansen zien. Bij één op de drie ondervraagden is dat het geval. Zo ziet 16% meer mogelijkheden om digitaal zaken te doen, zet 12% in op verduurzaming en denkt 9% nieuwe landen te kunnen veroveren. Enkele genoemde quotes in het onderzoek (pdf) verduidelijken nog waar die kansen dan liggen, zoals: ‘In Europa wil men minder afhankelijk zijn van de VS en Azië’, ‘Consumenten denken meer na over de voedselketen en dit biedt kansen’ en ‘Klanten zien noodzaak robotoplossing nu er geen handen beschikbaar waren’.

Bijlagen bij dit bericht