Subsidie voor Brexit-kosten bedrijfsleven

14 februari 2022 | Door redactie

Ondernemers die zakendoen met het Verenigd Koninkrijk kunnen binnenkort subsidie krijgen voor kosten die samenhangen met de Brexit. Het gaat om kosten die zijn gemaakt om de bedrijfsvoering aan te passen, zoals douane-gerelateerde ict- en advieskosten.

Het officiële vertrek van de Britten uit de Europese Unie heeft onlangs al zijn tweede verjaardag gevierd. Op 31 januari 2020 heeft het Verenigd Koninkrijk (VK) de Europese club namelijk formeel vaarwel gezegd. Na een overgangsperiode gelden er sinds 1 januari 2021 nieuwe afspraken over de handelsrelatie tussen de Britten en de EU.

Kosten voor douane en tijdelijk transport

De Brexit heeft ondernemingen die zakendoen met het VK met flink wat kosten opgezadeld. Want vele exporteurs waren nu plotseling voor het eerst buiten de EU actief. Brussel heeft daarom in totaal zo’n € 5,5 miljard beschikbaar gesteld voor compensatie. Nederland maakt aanspraak op € 886 miljoen uit die pot, en daarvan wordt € 500 miljoen ingezet voor ondernemingen. Circa € 364 miljoen gaat namelijk naar gemaakte overheidskosten.
Van de Brexit-cheque is zo’n € 218 miljoen bedoeld voor de compensatie van gemaakte en nog te maken kosten van het bedrijfsleven. Hoe de subsidie er precies uit komt te zien moet nog uitgewerkt worden, maar het is de bedoeling om de regeling in twee delen open te stellen. Onder meer kosten voor ict en advies die te maken hebben met douaneformaliteiten en kosten voor het tijdelijk huren van extra transportmateriaal zullen onder de subsidie vallen, meldt het kabinet in een Kamerbrief (pdf). Het gaat om kosten die worden gemaakt tussen 1 januari 2020 en eind december 2023.

Hulp bij het vinden van exportkansen

Daarnaast is er een programma dat ondernemingen die zijn geraakt door de Brexit moet helpen met de export naar andere Europese markten. Hiervoor is € 32 miljoen gereserveerd, en de uitvoering loopt via de RVO. Deze zogeheten Brexit Adjustment Reserve is vooral bedoeld voor ondernemingen die omzet of marktaandeel hebben zien wegvallen door het Britse vertrek uit de EU. Verder is er nog € 200 miljoen beschikbaar voor de visserijsector.
Ruim twee jaar na dato vliegen voor- en tegenstanders van de Brexit elkaar nog geregeld in de haren over de vraag of het vertrek nu wel zo veel heeft opgeleverd. En er zijn nog aardig wat plooien om glad te strijken. De belangenvereniging voor de logistieke sector waarschuwt bijvoorbeeld voor komende zomer, als de Britten strengere grenscontroles gaan invoeren. Tegelijkertijd moeten de Britten rekening houden met een nieuw Europees systeem van paspoortcontrole, dat vanaf september 2022 start. De logistieke sector vreest grote vertragingen als de grensposten niet genoeg worden klaargestoomd voor deze ontwikkelingen.

Bijlagen bij dit bericht