Accountancysector kan dit jaar rekenen op lichte groei

16 februari 2021 | Door redactie

De accountancysector had in 2020 een lichte dip als gevolg van de coronacrisis. Het volume kromp afgelopen jaar naar verwachting met 1%. Voor dit jaar wordt een groei voorspeld van 1,5%. Dit meldt het ING Economisch Bureau in een recente rapportage over de sector.

Vorig jaar nam door de coronapandemie vooral de vraag naar adviesdiensten af. Ondernemingen waren namelijk minder bereid om overnames te doen of andere investeringen als gevolg van de onzekerheden die de coronacrisis met zich meebrengt. De samenstelwerkwerkzaamheden voor de jaarrekening en de controlewerkzaamheden bleven wel gewoon doorgaan.

Extra werk door NOW

In 2020 kreeg de accountant ook nieuw werk op zijn bordje. Ondernemers klopten vaak bij de accountant aan voor vragen over de verschillende financiële en fiscale maatregelen (tool) van de rijksoverheid. De NOW-regeling leverde ook veel extra werk op, ook bij het controleren van de jaarrekening. Ongeveer 10% van de ondernemingen die een beroep deed op de NOW-regeling heeft een accountantsverklaring nodig.

Omzet nam toe

Ondanks een daling van het volume, nam de omzet afgelopen jaar naar verwachting met 1% toe. Dit komt doordat de tarieven voor het derde jaar op rij met minstens 2% stegen. De tarieven van de auditpraktijk en de financiële administratie groeiden zelfs met 3%. De hogere tarieven zijn waarschijnlijk het gevolg van de hogere personeelskosten door de krappe arbeidsmarkt. In de auditpraktijk zijn de hogere tarieven ook mede het gevolg van intensievere controles, die extra kosten met zich meebrengen.

Vertrouwen in sector herstellen

ING Economisch Bureau ziet als grootste uitdagingen voor de komende jaren de verdere digitalisering en de strengere wet- en regelgeving voor het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening. Eenvoudige administratieve werkzaamheden zijn inmiddels vrijwel volledig geautomatiseerd. Een mogelijke vervolgstap is het inzetten van data-analyses om de interne processen verder te verbeteren en de klant nog beter te kunnen bedienen.