Integrated reporting voor uw onderneming in zes stappen

Integrated reporting, oftewel rapporteren in de vorm van een geïntegreerd jaarverslag, is een nieuwe vorm van verantwoorden waarbij de waardecreatie en impact van een onderneming centraal staan. In deze toolbox leest u eerst meer over wat integrated reporting precies inhoudt en waarom uw onderneming een geïntegreerd jaarverslag zou willen opstellen. Vervolgens staat het daadwerkelijke opstellen van het geïntegreerde jaarverslag centraal, en de externe controle daarop. Tot slot vindt u verdere informatie over duurzaamheid voor de financiële afdeling.

  • 1

    Download de interactieve inhoudsopgave

    Integrated reporting voor uw onderneming in zes stappen

    Financiële en niet-financiële informatie in één geïntegreerd jaarverslag

    Een geïntegreerd jaarverslag bevat meer dan alleen financiële gegevens. Het besteedt ook aandacht aan de menselijke maat, de intellectuele en sociale factoren en het milieu. Grote ondernemingen verwerken deze niet-financiële informatie al, maar ook het mkb heeft baat bij integrated reporting. Met behulp van deze toolbox kunt u ook hiermee aan de slag.

    Elke titel in de interactieve inhoudsopgave bevat de link naar het betreffende onderdeel op Rendement Online. Deze inhoudsopgave is ook te gebruiken als checklist: u kunt items afvinken als u wilt bijhouden welke onderdelen u heeft afgerond.                    

  • 2

    Wat is integrated reporting?

    Internationale standaard voor integrated reporting

    Nieuws Jaarverslag en jaarrekening Publicatiedatum: 14-02-2022

    De waarde van een organisatie is meer dan alleen geld of investeringen. Ook zaken als imago, servicegerichtheid en aandacht voor duurzaamheid zijn bepalend. In een geïntegreerd jaarverslag komen financiële en niet-financiële informatie over een organisatie bijeen. Voor het opstellen van een dergelijk verslag kan een accountant een beroep doen op internationale standaarden, zoals die van de International Integrated Reporting Council (IIRC).


    Integrated reporting is meer dan de cijfers alleen

    Verdiepingsartikel Jaarverslag en jaarrekening Publicatiedatum: 07-06-2024

    Integrated Reporting oftewel rapporteren van een geïntegreerd jaarverslag, is een nieuwe vorm van verantwoorden waarbij de waardecreatie en impact van een onderneming centraal staan. Deze vorm geeft antwoord op de vragen die de maatschappij steeds vaker aan ondernemingen stelt: behalve inzicht in de financiële resultaten, willen lezers van een jaarverslag ook andere dingen weten, bijvoorbeeld waaraan uw onderneming maatschappelijk zoal bijdraagt.


  • 3

    Waarom zou u een geïntegreerd jaarverslag opstellen?

    De voordelen van integrated reporting voor het mkb

    Tool Jaarverslag en jaarrekening Publicatiedatum: 25-05-2022

    Grote ondernemingen verwerken niet-financiële informatie al, maar ook het mkb heeft baat bij 'integrated reporting'.


    Voordelen van integrated reporting voor het mkb

    Nieuws Jaarverslag en jaarrekening Publicatiedatum: 18-02-2022

    Bij integrated reporting draait het om verslaglegging van zowel financiële als niet-financiële informatie over een organisatie. De waarde van een organisatie is namelijk niet alleen uit te drukken in geld. Ook niet-tastbare zaken, zoals doelen, werksfeer, imago en strategie bepalen die waarde. Grote organisaties verwerken niet-financiële informatie al, maar ook het mkb heeft baat bij integrated reporting.


  • 4

    Hoe stelt u een geïntegreerd jaarverslag op?

    Stel zelf een geïntegreerd jaarverslag op

    Tool Jaarverslag en jaarrekening Publicatiedatum: 23-04-2021

    Een geïntegreerd jaarverslag bevat meer dan alleen financiële gegevens. Stel met dit stappenplan zelf een geïntegreerd jaarverslag op.


    Een overzichtelijk geïntegreerd jaarverslag met Core and More

    Verdiepingsartikel Jaarverslag en jaarrekening Publicatiedatum: 09-02-2022

    Het doel van Integrated Reporting is het geven van een holistische visie, wat inhoudt dat alles met elkaar samenhangt, binnen een onderneming, maar ook daarbuiten. Hierbij wordt dan ook financiële informatie op een geïntegreerde manier gecombineerd met niet-financiële informatie. Om te voorkomen dat u dikke boekwerken moet gaan schrijven, kent Integrated Reporting het concept ‘Core and More’.


    De jaarrekening: van opstellen tot deponeren in acht stappen

    Toolbox Jaarverslag en jaarrekening Publicatiedatum: 16-10-2024

    Er zijn verschillende regels, voorschriften en wettelijke verplichtingen rondom de jaarrekening. In deze toolbox vindt u direct toepasbare informatie en praktische tools die u helpen een goede jaarrekening op te stellen die voldoet aan de regels. U leest de algemene verplichtingen rondom de jaarrekening, krijgt hulp bij het opstellen ervan en een toelichting op de belangrijkste onderdelen. Daarna leest u meer informatie over de controle van de jaarrekening, en het daaropvolgende deponeren. Tot slot staat voor u op een rijtje wie er allemaal belang hebben bij uw jaarcijfers, en wat u er zelf aan heeft.


  • 5

    Hoe wordt het geïntegreerd jaarverslag gecontroleerd?

    Wat betekent limited assurance bij een geïntegreerd jaarverslag?

    Vraag & Antwoord Jaarverslag en jaarrekening Publicatiedatum: 19-03-2021

    Wat betekent het vragen van (limited) assurance aan een accountant bij een geïntegreerd jaarverslag?


    De accountantsverklaring

    Infographic Jaarverslag en jaarrekening Publicatiedatum: 08-08-2024

    Minimaal één keer per jaar moet u een balans en winst-en-verliesrekening opstellen. Als u verplicht bent om de jaarrekening te laten controleren door een accountant, stelt de accountant een accountantsverklaring op. De accountantsverklaring is onderdeel van de overige gegevens bij de jaarrekening. Wat zijn de hoofdpunten van zo'n verklaring? 


    Klimaat krijgt nog weinig aandacht van de accountant

    Nieuws Duurzaam ondernemen Publicatiedatum: 25-05-2020

    Met het Klimaatakkoord streeft Nederland naar 25% minder broeikasgassen in 2020 en 49% minder CO2-uitstoot in 2030. Uit een enquête onder bijna 9.000 openbaar accountants blijkt dat accountants zich nog maar beperkt bezighouden met klimaatvraagstukken, terwijl de samenleving wel behoefte heeft aan meer inzicht in klimaatprestaties.


  • 6

    Meer over duurzaamheid en MVO in de financiële afdeling

    Het verschil: MVO en duurzaam ondernemen

    Nieuws Duurzaam ondernemen Publicatiedatum: 10-05-2024

    Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en duurzaam ondernemen zijn containerbegrippen die vaak door elkaar worden gebruikt. De theoretische achtergrond is hetzelfde, maar de praktische vertaling in ondernemingen is anders.


    MVO toepassen in uw bedrijfsvoering

    Verdiepingsartikel Duurzaam ondernemen Publicatiedatum: 15-05-2023

    Bij het horen van de term maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) denken velen aan een redelijk vaag begrip als ‘rekening houden met het milieu’. Dit is zeker onderdeel van MVO, maar dekt de lading niet helemaal. Wat moet u zich dan wél voorstellen bij MVO? En vooral: wat is de meerwaarde ervan voor uw organisatie en hoe kunt u de vruchten plukken van een duurzame bedrijfsvoering?


    Hoe ga ik om met duurzaamheid op de financiële afdeling?

    Vraag & Antwoord Duurzaam ondernemen Publicatiedatum: 07-06-2024

    Mijn onderneming heeft duurzaam ondernemen hoog in het vaandel. Hoe verantwoord ik dit op financieel gebied?


    De financiële sector en duurzaamheidsrisico’s

    Verdiepingsartikel Duurzaam ondernemen Publicatiedatum: 25-01-2022

    De financiële sector moet meer rekening houden met duurzaamheidsrisico’s. Deze conclusie trekt De Nederlandsche Bank (DNB) op basis van een enquête onder 127 Nederlandse financiële instellingen.Uit het onderzoek blijkt dat bij de meerderheid van de banken, verzekeraars en pensioenfondsen de duurzaamheidsrisico’s nog niet zijn ingebed in het risicobeheer. De financiële sector moet dus snel stappen zetten.