Ondernemersvragen blijven knagen

Ondernemers willen problemen in hun bedrijfsvoering dolgraag zelf oplossen, blijkt uit onderzoek. Anders gezegd: ze vragen niet snel om hulp. En dat is niet altijd bevorderlijk voor de onderneming, aangezien de ondervraagden ook zeggen dat hierdoor kansen blijven liggen en de groei stagneert.

21 augustus 2019 | Door redactie

De Kamer van Koophandel (KvK) heeft een onderzoeksbureau laten navragen hoe ondernemers omgaan met vraagstukken in de bedrijfsvoering. Ruim de helft van de ondervraagden in het ondernemerspanel vraagt geen advies over die vraagstukken. Ook neemt een grote groep zich voor om voortaan wel eerder hulp te vragen. Maar dat komt er dan niet van omdat de ondernemers de vraag voor zich uit schuiven, denken dat ze het toch zelf kunnen oplossen of omdat ze gewoon geen tijd hebben.

Klanten, sociale media en aansprakelijkheid

Voor vier op de tien ondervraagden blijft het doorlopen met problemen niet zonder gevolgen. Bij 43% van de ondernemers blijven kansen liggen en 41% ziet de groei van de onderneming stagneren. Ook ervaart 26% stress of lichamelijke klachten vanwege de knagende vragen.
De KvK heeft ook de vraagstukken op een rij gezet waar de meeste ondernemers mee rond lopen. De top vijf ziet er zo uit:

  1. Hoe kom ik aan klanten? (36%)
  2. Hoe zet ik sociale media in voor mijn onderneming? (31%)
  3. Hoe behoud ik klanten? (20%)
  4. Hoe ga ik om met aansprakelijkheid bij fouten? (20%)
  5. Hoe regel ik het goed voor mijn onderneming als ik wil stoppen? (20%)

Ook bijvoorbeeld de zoektocht naar financiering en bescherming tegen cybercriminaliteit staan in de top tien.

Gratis telefoonnummer ondernemers

Onbeantwoorde vraagstukken kunnen het ondernemerschap  dus behoorlijk dwarszitten, concludeert de KvK uit de resultaten. En de organisatie lanceert – hoe toevallig – daarom een campagne om haar nieuwe gratis informatielijn onder de aandacht te brengen. Ondernemers kunnen op werkdagen tussen 8:30 en 17:00 uur 0800-2117 bellen met vragen. Aan de andere kant van de lijn staan deskundige adviseurs klaar ‘om zo veel mogelijk ondernemers inhoudelijk vooruit te helpen’, aldus de KvK.

Bijlagen bij dit bericht