Geef spellingcontrole iets te doen in Excel

De spellingcontrole van Microsoft Office kan u behoeden voor pijnlijke spelfouten. In Word en Outlook staat de spellingcontrole standaard ingeschakeld. Dat is anders in Excel en Access; als u wilt dat er in die programma’s op uw fouten wordt gelet, moet u handmatig de spellingcontrole aanzetten.

27 mei 2015 | Door redactie

O wat is de spellingcontrole in Word toch een fijne uitvinding. U krijgt direct te zien of een woord volgens de spellingcontrole fout is, zodat u het snel kunt corrigeren. Maar ook in spreadsheets zoals Excel gebruikt u tekst en ook daarin mag natuurlijk geen taal- of typefout staan. Helaas staat in dit programma niet automatisch de spellingcontrole ingeschakeld.

Geen spellingcontrole tijdens het typen

Dat kunt u alleen oplossen door de spelling achteraf te laten uitvoeren voordat u het document opslaat. Het is namelijk niet mogelijk om tijdens het typen de spelling al te laten controleren. Het beste kunt u dus naderhand even de spellingcontrole laten uitvoeren. Dat doet u door bij het tabblad ‘Controleren’ te kiezen voor ‘Spelling’. Accepteer de voorgestelde wijzigingen of voeg nieuwe woorden toe aan de woordenlijst. Ook in Access en Project kunt u geen spelling controleren terwijl u typt. Handig om te weten: de grammaticacontrole is alleen in Outlook en Word beschikbaar.