Google test reclamefilter in Androidversie van Chrome

Google heeft in de testversie van de browser voor Android een reclamefilter ingebouwd. Hierdoor zou het mogelijk worden om standaard de irritante advertenties tegen te houden die normaal gesproken in de browser getoond worden.

1 augustus 2017 | Door redactie

Irritante advertenties te over bij het openen van allerhande webpagina’s. Die hebben de afgelopen periode voor dermate veel klachten gezorgd dat Google nu klantvriendelijker advertenties bij de adverteerders wil afdwingen. Dit doet het bedrijf door een Androidversie van browser Chrome te ontwikkelen die hinderlijke advertenties standaard kan blokkeren.  Let wel; daarmee worden niet alle online advertenties (tool)  in de ban gedaan. Het gaat alleen om advertenties die volgens de Coalition for Better Ads – waar Google ook lid van is geworden – dermate hinderlijk zijn dat ze niet meer gebruikt zouden moeten worden. Denk daarbij aan banners die het hele scherm bedekken, advertenties inclusief audio die meteen beginnen met afspelen of banners die aan vinger- of muisbewegingen vastgekleefd lijken te zijn.

Onafhankelijke adblocker

Waarschijnlijk komt de nieuwe optie pas in de loop van 2018 beschikbaar voor gebruikers. Google wil eerst de eigen adverteerders de tijd geven hun banners aan te passen aan de nieuwe instelling. Natuurlijk is het altijd mogelijk zelf een onafhankelijke adblocker te installeren zoals Adblock Plus, Adguard of Ghostery.

Bijlagen bij dit bericht

Online marketing
E-learning | VideoCollege 29 minuten